Computerviews: Brugen af it i folkeskolen står i stampe til trods for, at undervisningsminister Bertel Haarder (V)allerede for to år siden understregede, at ingen lærere skulle forlade et dansk seminarium uden at være højkompetente i brugen af it.
Men brugen af it i undervisningen er altså stadig på et meget lavt niveau, hvis man skal bedømme ud fra en ny undersøgelse fra forskningsinstituttet Dream foretaget i samarbejde med Nationalt Videnscenter for Læremidler.
Undervisningsministeriet har for blot et par måneder siden udsendt nye læseplaner, som skal sikre brugen af it-redskaber i alle fag.
Nu mener ministeren, at det er op til lærerne at tage værktøjet i brug.
Spørgsmålet er så, om de nye læseplaner og en tværgående beskrivelse af de it-kompetencer, som eleverne i folkeskolen skal have, kan få lærerne til at tage teknologien til sig.
En mere målrettet indsats på seminarierne, som blev indført for to år siden, skulle være med til at sætte fart i udviklingen. Tidligere har både de lærerstuderende og seminarierne været skeptiske, og den nye undersøgelse tyder på, at indsatsen i hvert fald ikke har virket endnu.
Haarders tre muligheder
Nu står undervisningsminister Bertel Haarder med tre muligheder:
Han kan vente og se om de tiltag, der er sat i værk, virker.
Men den seneste undersøgelse fra Dream og det nationale videnscenter viser i hvert fald klart, at it ikke bliver en integreret del af uddannelserne af sig selv.
Hvis Bertel Haarder beslutter, at der skal strammes endnu mere op på indsatsen, kan han gøre som de lærerstuderende og Danmarks Lærerforening foreslår og gøre det it-pædagogiske kørekort, som i dag er valgfrit, obligatorisk.
Alternativt kan ministeren sætte ind i folkeskolen, og simpelthen begynde at teste elevernes it-evner i de såkaldte PISA-tests.
Den sidste løsning ligger dog ikke lige for, Bertel Haarder har nemlig tidligere blankt afvist at teste børnenes it-færdigheder.