Så kom vi i gang med 2009, og som altid flyder det på denne tid af året med alverdens eksperters forudsigelser og top-10 lister over, hvad vi kan forvente os af det kommende år.
At vi står over for et udfordrende år præget af finanskrise og økonomisk recession både herhjemme og internationalt er vist ikke længere nogen nyhed for de fleste.
Den reelle udfordring er nu, hvordan man vælger at møde disse udfordringer. Mange virksomheder fokuserer lige nu på omkostningsreducering.
Der afskediges medarbejdere, og budgetter skæres - herunder blandt andre it- og marketingbudgetter.
Det er for så vidt forståeligt, når det for mange virksomheders vedkommende kan dreje sig om simpel overlevelse i en tid, hvor forbrugerne er tilbageholdende og bankkreditter ikke just hænger på træerne.
Drager stiger kun i modvind
Men der er andre veje at gå. Man siger, at drager kun stiger i modvind, og tiden er til at sætte drager op. Digitale drager.
Ved at investere i og udnytte de digitale teknologier og medier til at styrke konkurrenceevnen, stimulere salget og omkostningseffektivisere markedsføringen, kan der skabes konkrete resultater på bundlinjen i 2009.
Fordelene ved at fokusere på digitale aktiviteter er netop deres fleksibilitet, målbarhed og omkostningseffektivitet. Parametre, som er væsentlige i en tid, hvor man har brug for en tæt monitorering af virksomhedens evne til at klare de daglige udfordringer.
Her er blot nogle af de digitale drager, som jeg vil udfordre virksomheder til at få op at flyve i 2009:
Strategisk forankring: Digitale investeringer i for eksempel websites, intranet, extranet, online markedsføring og lignende får stigende indflydelse på virksomhedens konkurrenceevne i en svær tid.
Digital strategi bør derfor i højere grad diskuteres og forankres i virksomhedernes forretningsstrategiske overvejelser og ikke blot et element i marketing- eller it-planerne.
Søgemaskineoptimering og -marketing: Søgemaskiner fortsætter med at være forbrugernes ubestridt foretrukne værktøj til at navigere rundt på nettet.
Brug derfor ressourcer og kræfter på at søgeoptimere dit website i både kode og indhold, og brug SEM (search engine marketing) - for eksempel Google Adwords til at målrette og løbende optimere dine budskaber.
Brugeroplevelse, webanalyser, E-commerce....
Brugeroplevelser: En succesfuld SEM-kampagne falder let til jorden, hvis ikke brugeren nemt og overskueligt kan foretage den handling på dit website, som du mest ønsker (most wanted response).
Invester derfor i at sikre brugerne en god, relevant og gerne involverende oplevelse, når de bruger tid på dit website - så er der større mulighed for, at du opnår de ønskede resultater og kunderne kommer igen.
Webanalyse: Indsamling, analyse og brug af webstatistik til kontinuerlig optimering af dit website er et så oplagt et værktøj til at sikre optimal brugeroplevelse, konvertering og dermed dokumentere ROI (return on investment), at det kan blive et afgørende konkurrenceparameter for dig.
E-commerce: Internethandlen er i fortsat vækst og etablering af nye digitale salgs-og distributionskanaler til at supplere og styrke salgsindsatsen er en oplagt mulighed for mersalg og opbygning af kundeloyalitet.
Mulighederne og udfordringerne er mange, og det kræver mod at turde investere i at sætte digtale drager op, men det er en omkostningseffektiv vej til at opnå nye og stærke markedspositioner og dermed komme styrket ud af året.
God vind.
Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør i Valtech.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.