Computerworld spørger:Hvad er vigtigt hos en it-leverandør - og hvem gør det rigtigt? Deltag og vind B&O-udstyr.

Artikel top billede

Brug webanalyse som strategisk værktøj

Klumme: Internettet er et komplekst medie, der stiller krav om et højt forretningsstrategisk fokus.

I en tid, hvor virksomheder tilbyder produkter og services, der minder om hinanden, er det typisk processerne bag den måde, der interageres og kommunikeres med kunderne på, som differentierer den gode oplevelse fra den mindre gode.

Det gør sig i nærmest ekstrem grad gældende på internettet. Et enkelt klik kan afgøre, om en potentiel kunde foretager for eksempel et onlinekøb på dit eller din konkurrents website.

Opsamling og analyse af webstatistik til løbende at optimere websites i henhold til kundernes præferencer har de senere år fået større opmærksomhed blandt virksomhederne, og mange har anskaffet sig webstatistikprogrammer som for eksempel Google Analytics.

Endnu udnytter danske virksomheder dog slet ikke den viden, de dermed kan opnå om kundernes onlineadfærd.
Man hæfter sig ved tallene, men bruger dem ikke i tilstrækkelig grad til at drive de forretningsmæssige beslutninger, der kan gøre webanalyse til et af virksomhedernes stærkeste konkurrenceparametre.

Der er derfor en reel fare for, at danske virksomheder kan miste værdifuldt momentum i konkurrencen om kundernes opmærksomhed og loyalitet - både på og uden for internettet.

I årevis har virksomheder ladet sig rådgive af idérige reklamebureauer, der på trods at et stadigt overvejende fokus på de traditionelle medier som tv, print m.m. er begyndt at fokusere mere på de nye medier.

Bureauerne ser imidlertid stadig primært internettet som en markedsføringskanal.

Men internettet er et langt mere komplekst medie, der i dag i langt højere grad stiller krav om et forretningsstrategisk fokus.

Mediet er dybt, omfavnende og stærkt, fordi det er målbart.

Sæt dig mål for dit site

Med et godt statistikprogram og selv en beskeden ekstra indsats, kan mindre virksomheder opnå klare konkurrencemæssige fordele og give større konkurrenter baghjul.

Netflix og Amazon har opnået meget på basis af webanalyse tilsat en 'anelse' business intelligence, og analyse af kundeadfærd og købsmønstre på strategisk niveau er for disse virksomheder i dag et afgørende konkurrenceparameter.

Webanalyse som strategisk værktøj giver dog først rigtig mening, når man som virksomhed har sat sig nogle mål for websitet:

Hvorfor har vi et website, og hvilken rolle spiller det for vores forretning?

Hvilken rolle vil vi gerne have, at websitet skal spille i fremtiden?

Hvilke succeskriterier skal være opfyldt for at nå det mål?

Hvad vil jeg gerne have mine besøgende til at gøre på mit website?

Og hvordan vil jeg måle for at vide, om de så gør det?

Udvikling og videreudvikling af websites med udgangspunkt i onlinestrategi, koncept, design, informationsarkitektur, usability, accessibility og endda systemvalg giver først rigtig mening, når man forstår og forholder sig til sine mål og sin webstatistik.

Og inkluderer man webanalytiske overvejelser i virksomhedens strategiske planlægning, kan der opnås konkurrencemæssige fordele, som ikke bare kan bruges til optimering af websitet, men også til udvikling af nye stærke produkter og services for virksomheden generelt.

Carsten Brogaard Jensen er adm. direktør i Valtech.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




IT-JOB

KMD A/S

EDI Consultant

Kinematic

Systemarkitekt

Politiets Efterretningstjeneste

Sektionsleder for Systemer i PET

IT Forum Gruppen

IT System Konsulent
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere