It-natten skulle gøre de unge interesseret i it-branchen som arbejdsplads.
Men efter kun to år dropper IT-Branchen begivenheden, der fremover kun skal køre decentralt mellem gymnasier og firmaer.
Vi stiller den ansvarlige fra IT-Branchen, Mette Lundberg, fem spørgsmål om beslutningen.
Mette Lundberg, chefkonsulent i IT-Branchen. Har it-natten været en succes?
Ja, bestemt. Vi har fået rørt ved en masse unge mennesker og fået engageret virksomheder i at kommunikere til de unge. !
Hvorfor ændrer I på et vindende koncept?
"Fordi vi gerne vil lave endnu flere aktiviteter. Vi breder os over en palette af aktiviteter, der skal ramme folkeskoleelever og studievejledere, som vi gerne vil have er klædt bedre på til at rådgive om it-branchen. Og vi retter os fortsat mod gymnasierne."
Skulle I ikke have været ude ved de andre målgrupper tidligere?
"Vi har nu udviklet en bredere strategi, som bygger videre på de erfaringer, vi har fra it-natten. Så nu er tiden inde til, at vi i sekretariatet og hos virksomhederne tager fat i en bredere række af aktiviteter.
Med to år på bagen har gymnasier og virksomheder samtidig fået erfaring med it-natten, så de selv kan køre det videre, uden vi er så meget inde over det."
Får I mere for pengene ved at bruge midlerne på de nye aktiviteter?
"Samlet set er der tale om, at vi bruger flere penge og ressourcer på unges dagsorden. Det er en opprioritering og ikke en nedprioritering.
Og med den samlede portefølje kommer vi til at påvirke mange flere og med en højere kvalitet. "
Hvis man skulle bruge 100 kroner på it-natten og 100 kroner på de andre aktiviteter, hvor ville man få mest effekt?
"Man vil få forskellig effekt. It-natten forsætter i en ændret version. En anden aktivitet er praktikugen som vi netop har gennemført. Her får vi super positive tilbagemeldninger."