Det flyder med imponerende tal fra it-virksomheden IT Factory, og det flyder med imponerende udsagn om nutiden og især fremtiden.
Det eneste, man er karrig med, er konkrete informationer om, hvorledes man opnår de imponerende resultater og den nærmest ekstreme vækst. Partnere og kunder er stort set ukendte.
Resultaterne har ellers to år i træk medført titlen som Danmarks dygtigste virksomhed i kategorien forretningssoftware i Computerworlds Top 100, og i 2008 blev det tilmed også til den allerfineste titel, nemlig "Danmarks dygtigste it-selskab".
Hvert år gennem de seneste tre regnskabsår har IT Factory (ITF) mere end fordoblet omsætning og overskud.
Regnskaberne giver dog også en indikation af, at der ikke er tale om et klassisk softwareselskab, der sælger eller udlejer egenudviklede produkter.
ITF præsterer for eksempel et overskud før skat på 1,2 millioner kroner for hver af de 139 ansatte i 2007, hvilket er usædvanligt højt for et softwareselskab.
Tager man et af Danmarks mest succesrige af slagsen, børsnoterede Simcorp, ligger overskuddet før skat "kun" på omkring 400.000 kroner per ansat.
Hos den berømte onlinekonkurrent Salesforce.com ligger overskuddet per ansat kun på omkring 75.000 kroner - om end efter skat.
Millioner på gennemrejse
ITF er også helt usædvanlig på et andet område.
Hele 61 procent af bruttoomsætningen i 2007 på i alt 846 millioner kroner var blot på gennemrejse.
Pengene passerer videre til betaling af licenser til software, ITF ikke ejer rettighederne til, til partnere, til rabatter, til afgifter med videre, og transitmængden har været voksende.
I 2007 var tallet som nævnt 61 procent af bruttoomsætningen, året før 58 procent, og endnu et år tilbage 57 procent.
IBM markerer sig som en af de markante modtagere af pengene, der strømmer durk igennem ITF.
"IT Factory er i dag det, jeg vil kalde en grossist," forklarer koncernens administrerende direktør, Stein Bagger, da han mødes med Computerworld i slutningen af oktober.
Ifølge Bagger udgør videresalg af andres produkter, heriblandt især IBM's software, en meget stor del af forretningen, og den andel øges.
ITF er ved at oprette en slags e-markedsplads for netbaserede applikationer, hvor der vil falde provision fra partnerne ved salg.
"Der bliver mindre og mindre salg af den gamle Business
Suite," siger Stein Bagger med henvisning til et stykke software, der i sommeren 2003 blev købt ud af det gamle, konkursramte ITF.
Det tætte forretningssamarbejde med IBM har i øvrigt sine rødder i netop Business Suite, der blev udviklet af det oprindelige ITF, stiftet i 1997.
Fundamentet for softwaren var IBM's mail- og gruppeværktøj Lotus Notes, der på daværende tidspunkt solgte stort som samarbejdsværktøj til verdens store koncerner.
ITF selv bød "blot" på spinkle overbygninger på det solide Notes-fundament for eksempel til styring af kunde- og personaleforhold. 2.500 kunder bed på, men mange er siden ophørt ved at betale vedligehold med videre til ITF.
Nu gælder det nære samarbejde mellem IT Factory og IBM imidlertid nettet, hvor ITF anser sig for at være "positioneret i toppen af det internationale marked for online-softwarevirksomheder".
Allermest aktuelt er et ambitiøst projekt, som partnere og andre gratis kan afprøve efter nytår som betatestere.
Store løfter om platform
ITF åbner for en tjeneste, der går under betegnelsen platform as a pervice (PaaS) og som også er paraply for en tjeneste, der hedder infrastructure as a service (IaaS).
ITF vil "sørge for, at næsten al software kan tilgås, distribueres og sælges via internettet", lyder meldingen.
Ifølge Stein Bagger hilses initiativet velkomment af både IBM og partnere.
Alle de "gamle" Notes-applikationer, der skulle installeres, kan nu tilbydes via en browser og til et månedligt abonnement i stedet for et indledende dyrt køb af brugerlicenser.
Satsningen blev bebudet på IBM's store brugerkonference Lotusphere i januar 2008, og Computerworld erfarer, at IT Factory i forbindelse med næste Lotusphere vil fortælle om de virksomheder, der har sagt ok til at være betatestere.
Hvornår PaaS ventes at overgå til ordinær, betalbar drift oplyses ikke. ITF vil selv lægge sin gamle Business Suite på nettet, oplyser Stein Bagger.
ITF er ophørt med videreudvikling af softwaren, men nye kunder får mulighed at bruge produktet side om side.
Det bliver i en såkaldt multitennant-model, som den salesforce.com med stor succes tog i brug med sit salgstøttesystem, CRM (Customer Relationship Management).
For Stein Bagger er det meget væsentligt at pointere, at PaaS-platformen ikke kun handler om at give Notes-applikationer et liv på nettet.
"Der ligger også applikationer i Microsofts .Net-verden, Oracles, IBM's og Adobes derinde,", siger Stein Bagger, der giver udtryk for, at transformationen over på nettet gennemføres meget hurtigt og smertefrit, uanset produkt.
Ønsketænkning?
"Det lyder som ønsketænkning," siger teknisk direktør Jan Koch fra CapaSystems - et konsulenthus med speciale inden for området og en perlerække af de danske industrilokomotiver i kundekredsen.
Jan Koch har selv arbejdet 15 år med "pakning" af applikationer til andre miljøer og fire år med virtualisering.
Han pointerer, at han ikke kender til bestanddelene i IT Factorys tilbud.
"Men det er naivt at tro, at man kan lave en generel løsning. Selv Microsoft, der har et stærkt automatiseringsværktøj, kunne hos en af vore store kunder kun klare at flytte 50 procent af en lang række applikationer over på nettet pr. automatik," siger Jan Koch:
"Kun hvis man holder sig til et enkelt miljø, såsom Notes, eller til kun at ville tranformere helt enkle applikationer, kan det måske lade sig gøre".
Ingen SaaS-applikationer
Paas har nu erobret IT Factorys forside på nettet, som produktet.
Indtil for få måneder siden blev forsiden ellers delt med produkter, der repræsenterede selskabets egen satsning på nyudviklede netbaserede applikationer som software as a service.
Disse SaaS-tilbud gjaldt HRM (personale), CRM (kunder) og business intelligence (analyser på økonomital m.v.). Der blev tilbudt gratis prøveperiode, og betegnelsen betatest kunne ses, men nu er produkterne væk fra forsiden. Spørgsmålet er, om de kom i almindelig drift.
Den danske partner Inopi har for eksempel ikke kunnet udbyde dem til sine kunder.
Det fortæller den administrerende direktør Claus Ellebjerg Due på side 17 i artiklen "Mystik om danske partnere".
Også fra andet hold har Computerworld erfaret, at de aldrig kom i ordinær drift.
Hos EDB Gruppen - den eneste anden danske partner, som IT Factory fremhæver over for Computerworld - gælder samarbejdet kun den gamle Business Suite.
EDB Gruppen har selv skabt en HRM-løsning ved at bygge videre på den oprindelige.
Selskabet, som IBM indtil i august ejede godt 50 procent af, markedsfører intet sted på sit websted SaaS-løsninger. Hverken fra ITF eller under eget navn.
Men Stein Bagger har budt på en tilfreds kunde. Det er en amerikansk partner, eCommerce LLC, der i Top-100 magasinet fortalte om, hvorledes man også havde tilpasset produkterne til små, mellemstore og store virksomheder, og hvorledes afsætningen skabte ekstra vækst.
Særprægede forhold om denne partner belyses i artiklen "Partnere med plettede papirer".
For et par måneder siden gav Stein Bagger imidlertid sin forklaring på, at SaaS-løsningerne var fjernet fra produktoversigten. De vil fremover kun blive solgt af partnere, og under partnernes egne navne - en procedure, der i branchekredse kaldes White Labelling.
Ifølge Stein Bagger har partnerne presset på for at få denne mulighed, og ITF ønsker at fokusere på PaaS med videre.
Hos IBM er der ingen tvivl om ITF's SaaS-satsning.
Begejstret IBM
For et lille års tid siden udnævnte IBM for eksempel ITF til sin bedste "Software as a Service"-partner.
IBM's salgsdirektør på softwareområdet, Jens Knudsen, begrundede valget således:
"Vi har nu flere business-partnere, der bruger vores software i nye SaaS-løsninger. Men selv om IT Factory var oppe mod hård konkurrence, var juryen ikke i tvivl. IT Factory har en indgående forståelse af, hvad SaaS vil betyde for markedet."
Også den administrerende direktør for IBM Danmark, Lars Mikkelgaard-Jensen er imponeret. Han sagde til Computerworld i forbindelse med Top-100-magasinet følgende:
"Med SaaS har IT Factory formået at skabe gode resultater."
I forbindelse med denne artikel har Computerworld spurgt IBM, om ITF havde sine Saas-produkter parat, da prisen som bedste SaaS-partner blev tildelt, eller om den blev givet for konceptet. Vi har også bedt IBM oplyse følgende:
Hvor mange af IBM's Notes-kunder, ITF selv fik på SaaS-platformen?
Er ITF fortsat en SaaS-partner?
Har IBM kendskab til Notes-partnere, der nyder gode af White Label-ordningen for ITF's SaaS-produkter?
IBM svarer i en mail, at kun IT Factory kan svare på disse spørgsmål.
Mailen, der er sendt af IBM's pressechef Carsten Grønning, fortsætter:
"Jeg kan bekræfte, at IT Factory har et samarbejde med IBM i form af en aftale, som sikrer IT Factory adgang til at købe software til udlejning, det vil sige software as a service (SaaS) og platform as a service (PaaS