Er den gamle harddisk på vej til de evige bitmarker, hvor 3 1/2 og 5 1/4 tomme disketter vandrer hvileløst rundt, søgende efter blot et par enkelte nye bits at gemme?
Med Solid State Diske, der trænger sig ind på netbooks og i store serverinstallationer, kunne man fristes til at tro det, men nej.
Der vil stadig gå et stykke tid, inden harddiskens skrivearm er rustet fast og et udhungret pladelager klagende sukker: "Giv mig data!"
Ifølge IDC's nyeste tal for det europæiske harddisk-marked var der en pæn vækst på seks procent i tredje kvartal af 2008.
I andet kvartal 2008 var væksten set i forhold til samme periode i 2007 dog på næsten 19 procent.
Vækst i mobil og enterprise-klassen
Det er først og fremmest klassen af mobile drev rettet mod notebooks og forbrugerprodukter, der driver væksten.
En vækst på 30 procent i perioden til 7,9 millioner enheder blev det til. Her var Western Digital den største udbyder med over 3 millioner solgte enheder, hvilket er en vækst på 79 procent sammenlignet med Q3 2007.
Drev i Enterprise-klassen (premium drives beregnet til high-end diskarrays) voksede med 12 procent til 2.5 millioner enheder. Seagate var den største udbyder i enterprise-klassen med 1.5 million enheder, hvilket er en vækst på 5 procent.
Det største markedssegment, harddiske beregnet til desktop-computere, blev lidt mindre i Q3 2008.
Der blev solgt 23,3 millioner enheder, hvilket er et fald på 0,4 procent. Også her er Seagate den største leverandør. Der stod Seagate på 48 procent af de solgte desktop-harddiske, hvilket er 10 procent flere end sidste kvartal.
Skift fra desktop til mobil
"Som de økonomiske omstændigheder forværredes i tredie kvartal, så HDD-markedet et skift fra desktop til den mobile klasse af drev sammenlignet med forrige år" siger Claus Egge, programdirektør for IDC's EMEA HDD research.
"Det mobile segment viste solid vækst, primært grundet en stærk efterspørgsel fra notebooks.
Væksten i enterprise segmentet oversteg vores forventninger en anelse, hvilket afspejler en øget efterspørgsel fra IT datacentre, da de skal imødekomme deres interne og eksterne kunders databehov," forklarer Claus Egge.
Harddiske med 160 GB var de mest populære i Europa i 3. kvartal af 2008. Lidt over hver fjerde harddisk, 25,3 procent, af alle harddiske kunne indeholde 160 GB data. Harddiske med 250GB udgjorde 15.5 procent af de solgte harddiske.