Artikel top billede

Her skulle have været et billede af Claus Sølvsteen, men det er sparet væk.

I krisetider rydder man altså op

Klumme: Nu skal der spares. Tænk på dit websted og spar på ord, links, båndbredde, animationer, farver og billeder.

Verdensøkonomien er inde i en alvorlig krise, så nu skal der spares, hvor der kan.

Der skal spares på omkostninger og lønforhøjelser, på marketing og personalegoder. Og selvfølgelig skal der spares på virksomhedens websted, her der er rigtig meget at hente.

Først og fremmest kan der spares på de store ord, som alle virksomheders websteder flyder over med. Det er alle de der plusord, som konkurrenterne også bruger. De siger ikke noget om noget og får afsenderen til at fremstå lettere komisk. Væk med dem.

Dernæst kan man spare en del links væk - især i webstedets menu. Der er et utal af menupunkter, som aldrig bliver brugt og kun forvirrer. Slå nogle af dem sammen, og smid resten ud. Det er en rigtig god spareøvelse, som faktisk gør det nemmere at navigere rundt på webstedet.

Der kan også spares en del på båndbredden. Danske virksomheder er nogle båndbredde-svin, som overlæsser webstederne med en masse bras, der ikke har nogen nytteværdi.

Væk med Flash og animationer - i hvert fald det meste af det - og ind med det enkle og overskuelige.

De fleste farver kan også spares væk. Der er for mange af dem, og det ser forfærdeligt ud. Det behøver ikke være gråt det hele, men de fleste websteder har alt for mange farver, som slet ikke passer sammen. Få fat i nogen, der har forstand på den slags og brug farverne til at gøre webstedet mere overskueligt.

Man kan også spare halvdelen af siderne væk, mindst. De bliver aldrig set, og informationerne er forældede. Det værste er, når de dukker op øverst i søgeresultaterne, så man ikke kan finde, det, man leder efter.

(Denne klumme fortsætter dog på næste side, red.)

Skub udgifterne over på andre

En anerkendt metode at spare på, er at skubbe udgifterne over på andre. Det bedste er selvfølgelig at sende udgifterne videre til kunderne, men der er også andre muligheder. Læg alle billeder på Flickr eller 23, smid alle videoer over på YouTube og alle præsentationer på SlideShare, så sparer du en hel masse hosting og får endda den sideeffekt, at dine kunder nu rent faktisk finder tingene.

Alt dette vil hjælpe betydeligt, men det redder næppe virksomheden fra fallit. Dertil skal der anvendes mere radikale midler.

Hvis det virkelig skal batte, skal man spare meget mere af webstedet væk. Og hvorfor ikke? Mon dog ikke dit firma kan klare sig med at omtale jeres services på ovennævnte websites?

Hvorfor ikke lave produktsiderne på Facebook - ét for hvert produkt. Kontaktsiden klares nemt af LinkedIn. En blog på Wordpress kan dele ud af virksomhedens holdninger og så fremdeles.

På den måde kan webstedet spares helt ned til en enkelt side med links til de tjenester, hvor din virksomhed er repræsenteret. I sparer en bondegård og virksomheden er sikker på at overleve den økonomiske krise. Desuden bliver virksomheden meget mere synlig på nettet, fordi den er til stede, der hvor kunderne er.

Det første, du skal gøre, er at spørge dig selv og dine kolleger, hvad meningen med jeres websted overhovedet er. Hvilket formål opfylder det, og hvornår er det en succes?

Jeg mener det alvorligt. Spørg hellere i dag end i morgen og held og lykke med at finde svaret! Hvis ikke der er noget, kan du jo passende spare hele webstedet væk og sælge URL'en.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere