For et par uger siden var jeg til RadioDays i DR-Byen. Det var en øjen- og ikke mindst øreåbner.
Nogle har måske for længst afskrevet radioen som et medie, der hører fortiden til - det vil sige den fortid, der ligger før 2000. Til dem er der kun at sige, at radiomediet i dag er i en rivende udvikling og hverken er helt eller halvt død.
I disse dage, når alt handler om nettet og nettets fantastiske muligheder, er det meget forfriskende at blive mindet om radiomediets styrke.
Radioen er god til at samle folk - simultant. Der er plads til både reportager og satire samtidig med, at radioen er det eneste medie, der kan skabe et hit eller en stjerne. I alle disse tilfælde kommer mp3-afspilleren til kort.
Ligesom alle andre medier lider radioen dog også under faldende annonceindtægter, blandt andet på grund af manglende effektmålinger, mindre lytning og frafald blandt de unge lyttere.
Det helt store spørgsmål er, hvordan man får de unge til at slukke for deres mp3-afspillere og igen tænde for radioen. Det var et af de helt centrale spørgsmål på RadioDays - og der var mange spændende bud på, hvordan dette kunne lykkes. Ikke mindst ved hjælp af ny teknologi.
Den teknologiske udvikling og særlig digitaliseringen af radioen har gjort en kæmpe forskel for radiomediet. DAB betyder, at radio i dag kan komme ud på mange flere platforme end før. Vi kommer snart til at se, at med DAB bliver det muligt at koble billeder og lyd.
Test fra BBC i England viser for eksempel, at stillbilleder og lyd har en utrolig stor effekt. BBC har sammen med de kommercielle radiostationer i England sat en række projekter i søen, der har til formål at undersøge radioens rolle som formidler af sociale netværk som Facebookradio, start forfra-funktioner og tekstfunktioner.
Adgang til hele verden
Et af de mest interessante projekter er forsøg med digitale søgemaskiner, der som en anden Amazon service, hjælper med at finde lige netop ens musikfavoritter blandt de mange radiostationer, der udbyder musik.
Frem for at have alt musik liggende på sin mp3-afspiller får man adgang til alverdens radiostationers musikbiblioteker.
Den teknologiske udvikling har også haft stor betydning for den måde, som radio bliver produceret på i dag.
Et andet af de rigtig spændende bidrag til RadioDays var et indlæg fra to norske radioreportere, der kun udstyret med en mobiltelefon og en pc rejste rundt i landet - også i det nordlige Norge - og producerede indlæg og reportager fra livet i provinsen.
De kunne med meget få hjælpemidler frembringe enestående fortællinger og nyheder fra områder, der med en medievirksomheds brille på ville være helt umulige at producere. De to reportere tænkte ikke i glittede produktioner, men i at få den gode historie ud. Det havde aldrig kunnet lade sig gøre uden de digitale hjælpemidler, som enhver redaktion har til rådighed i dag.
Radioen er bestemt ikke et hensygnende medie, men er i rivende udvikling, og det bliver spændende at se, hvad fremtiden vil bringe. Lytterne har i dag flere muligheder end nogensinde før for at finde lige præcis den radiostation, der passer til dem.
Radio, hvor god musik og intelligent indhold kobles i et utal af variationer, har betydet, at radioen er rykket endnu tættere på lytterne.
Trine Nielsen er markedsdirektør i KODA.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.