Forbrugerrådet bad i august om Datatilsynets vurdering af, om Facebooks anvendelsesvilkår, som brugeren er tvunget til at acceptere, er i strid med dansk lovgivning.
Datatilsynet har nu svaret, at det ikke vil tage sagen op.
"Datatilsynet finder ikke anledning til på nuværende tidspunkt at rejse en egen drift-sag over for Facebook." skrev Datatilsynet fredag 10. oktober i et brev til Forbrugerrådet som begrundelse.
Krænker privatliv
Forbrugerrådet mener, at anvendelsesvilkårene er i strid med dansk lov, og derfor bad rådet i slutningen af august i et brev Datatilsynet om hjælp.
Forbrugerrådet mener, at Facebook krænker brugernes privatliv ved at kræve ret til at anvende brugernes indhold, tekster, billeder med videre til alle formål for evigt.
Det er forkert af Facebook at bygge en hjemmeside, som er målrettet danskere, men som bryder danske principper for beskyttelse af persondata, mener Forbrugerrådet.
Facebook har ikke ændret på vilkårene siden Forbrugerrådet er gået ind i sagen.
For Facebook mener fortsat, at sidens tjenester er underlagt lovgivningen i Californien - også selvom den danske del af siden i udpræget grad henvender sig til danskere på dansk jord.
For eksempel er sproget på siden er dansk, anvendelsesvilkårene er forfattet på dansk og selve hjemmesideadressen facebook.dk ender på .dk
Derfor siger Datatilsynet nej
Datatilsynets begrundelse for at afvise at tage sagen omkring lovligheden af Facebooks vilkår op er mangel på ressourcer.
"Når vi skal vurdere, om vi af egen drift skal tage sådan en sag op, må vi se på, hvad der ellers er gang i. Hvis for eksempel en kommune lægger oplysninger om CPR-numre ud på internettet, er det en meget klar overtrædelse af lovgivningen, men hvis det som i dette tilfælde, måske, måske ikke er et problem, tager vi ikke sagen op selv," siger Lena Andersen, der er kontorchef i Datatilsynet.
I stedet henviser hun til en generel vejledning til brugere af sociale netværk på nettet.
Datatilsynet har dog ikke selv læst anvendelsesvilkårene hos Facebook og vil derfor ikke forholde sig til, om det for eksempel er i strid med dansk lovgivning, når Facebook kræver, at brugerne giver Facebook en "…uopsigelig, evig, ikke-eksklusiv, overførbar, fuldt betalt, global licens (med ret til at underlicensere) til at bruge, kopiere, opføre offentligt, vise offentligt, omformatere, oversætte, uddrage (helt eller delvist) og distribuere dette brugerindhold til ethvert formål, kommercielt, reklamemæssigt eller øvrigt…" (citat fra Facebooks anvendelsesvilkår).
Forbrugerrådet vil gå videre
Forbrugerrådet har ikke nået at afgøre, hvad det vil foretage sig på baggrund af Datatilsynets afslag.
Det vil blive afgjort i den nærmeste fremtid.
En af mulighederne kunne være simpelthen at foretage en decideret anmeldelse af Facebook til Datatilsynet. Det vil betyde, at Datatilsynet er tvunget til at gå ind i sagen og netop foretage en vurdering af, om anvendelsesvilkårene er ulovlige efter dansk lov.
Derudover vil Forbrugerrådet søge at komme i dialog med Facebook om at få ændret vilkårene.
"Jeg har slet ikke opgivet håbet om at få forbedret sikkerheden for brugernes private oplysninger på de sociale netværk på internettet," siger jurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup.
Hun minder desuden om, at alle borgere i Danmark selv kan klage til Datatilsynet over Facebooks urimelige vilkår.
"Og de må også meget gerne klage til Forbrugerrådet, så vil vi gå videre med sagen," siger Anette Høyrup.
Næste skridt: EU
Forbrugerrådet vil også forsøge at få EU-Kommissionen til at gøre noget ved Facebook og de mange andre tjenester og sociale netværk tjenester og sociale netværk på nettet, som krænker brugernes privatliv og eksponere og misbruger deres personfølsomme oplysninger.
Forbrugerrådet har nemlig flere andre internet-tjenester i søgeren, som også er på kanten med god skik og brug omkring beskyttelsen af brugernes oplysninger og personfølsomme data.
For eksempel har Google i flere af sine brugerbetingelser en formulering, der ligner Facebooks.
I begyndelsen stod der også i betingelserne til Googles nye browser Chrome, at brugeren gav Google ret til at offentliggøre og distribuere det indhold, de afgav, postede eller viste på eller via Chrome-browseren i et verdensomspændende, uopsigeligt, royalty-frit omfang. Det kan du læse mere om her.
Konkurrence om privacy
"Jeg håber, at privacy bliver et konkurrenceparameter på internet-tjenester, sådan at brugerne vil vælge de tjenester, som har god privacy-beskyttelse," siger Anette Høyrup fra Forbrugerrådet.
Hun efterlyser, at myndighederne forholder sig til, hvad den almindelige dansker skal gøre, når han står overfor vilkår i dur med dem, som Facebook vil have sine brugere til at acceptere.