En million danskere benytter hver måned Den Blå Avis' onlinesalg dba.dk, mens den trykte avis har 500.000 læsere hver uge. Det er et varemærke, der er så godt, at eBay holder fast i det.
"Vores ambition er at beholde varemærket og sitet, og vi vil gøre det meget bedre. Vi er en teknologi-virksomhed, mens Den Blå Avis traditionelt mere har været en medievirksomhed," siger eBay-direktør Jacob Fonnesbech Aqraou til Computerworld
"Vi skal fokusere på nogle af de teknologiske muligheder, som måske gør det hurtigere at bruge, liste ting op og i det hele taget gøre det til en bedre oplevelse," fortsætter han.
Jacob Fonnesbech Aqraou er administrerende direktør for eBay Classifieds, der er selskabets rubrikannonceforretning, og som er spredt over 22 lande. Han er fra Danmark, og derfor har avisen helt speciel betydning for ham. Herigennem har han blandt andet fået cykler, da han var barn.
Svær at konkurrere med
Direktøren vurderer, at Den Blå Avis er så stærkt et varemærke, at det ville være dyrt at konkurrere med på det danske marked.
"Den danske position, som man ville kunne bygge sig til, er én ting, men vi får andre ting, som man ikke lige kan få over night. Den Blå Avis har brugt 25 år på at opbygge et varemærke og et team, og det har en værdi," siger Jacob Fonnesbech Aqraou.
Han lægger også vægt på de andre forretninger, som følger med i pakken. Bilbasen og softwaren Bilinfo er også gode produkter, mener han.
Den Blå Avis har sammen med Bilbasen og Bilinfo kontorer i Århus, København, Herlev og Thisted, og de vil også fremover huse selskabets godt 300 medarbejdere.