BandBase er et eksempel på, at det med rette netværk og rette idé er muligt - uden enorm kapital i ryggen - at være ambitiøs selv over for globale mastodonter som YouTube og MySpace. Hvis det er muligt med musik, hvorfor så ikke også på andre områder?
Danmark har fået et nyt, internationalt musiksite, der vil lede pengene tilbage til musikerne og gøre det nemmere at søge musik i en stadig stigende mængde indhold på nettet.
Da BandBase.com blev lanceret mandag 22. september, var det som et nyt alternativ til netfællesskaber som MySpace og Facebook.
Bands som Alphabeat, Veto, Dúné, KNA Connected, The Alpine, Band Ane, Tilde, Carpark North, Entakt og Johnny DeLuxe er blandt de 12.500 bands, som har taget BandBase til sig.
Samarbejde
Styrken hos BandBase er, at man ikke er bange for vidensdeling, cross over-samarbejder, alliancer og partnerskaber - alt det man ofte finder som barrierer i større og mere traditionelt tænkende virksomheder. BandBase udnytter nettets potentiale og har taget hele filosofien omkring web 2.0 til sig. I dag er der rigtig mange, som helst ikke vil betale noget for indhold som for eksempel musik.
BandBase har derimod lavet en ny forretningsmodel, der skaber goodwill blandt de udøvere, som har brug for værktøjer i en kreativ hverdag og distribution af musikken. Det kan de nu få med musikken som den drivende kraft på en måde, der også giver penge tilbage til dem, som skaber musikken.
Intellektuelle rettigheder er det 21. århundredes olie, lyder et af dogmerne i webmiljøet, og i disse dage hvor bølgerne går højt omkring ACTA-aftalen, er BandBase et godt eksempel på, at nye forretningsmodeller er vejen frem mod en stigende lovliggørelse af brug af musik på nettet.
"Med Web 2.0 er et nyt bal åbnet"
Som rettighedshaver kræver det mod at turde kaste sig ud i disse nye forsøg med nye forretningsmodeller, hvor man ikke altid ved, om man er på sikker grund.
Men erfaringer fra for eksempel TDC's Play viser også, at disse nye modeller kan give rigtig meget godt tilbage til musikken og til indholdsleverandørerne.
Hvis folk har muligheden for at hente musikken i trygge miljøer, så gør de det også. At Play også er en god forretning for dansk musik, vidner brugstal fra Play om.
Der bliver downloadet betydeligt mere dansk musik på TDC's tjeneste end fra nogen anden tjeneste - ikke engang DR har så høj en andel af dansk musik og så stor variation. Og som en der er født før nettets opfindelse, kan jeg bare sige, at så meget god musik kunne der altså ikke være på mit kassettebånd!
Har fundet en niche
BandBase har fundet sig en niche, hvor man til stadighed forfiner sig. Det gør det muligt at rykke ud over landets grænser. Derudover er BandBase meget tæt på miljøet, som man arbejder med. Der er andre tjenester, der kan sammenlignes med BandBase. Eksempler er Amazon i de tidlige dage, Årstiderne og Wikipidia.
Fælles for alle er, at de havde en idé på rette tid, det rigtige netværk og ikke nogen stor kapital. Alligevel lykkedes deres forretningsmodeller.
BandBase lancerer sig under sloganet 'Music lovers, makers and business combined', og som en aktiv bruger af nettet vil jeg glæde mig til, at andre forretninger som for eksempel 'Bøger, forfattere og forretning' eller 'Opskrifter, kokke og forretning' følger BandBase.
Med Web 2.0 er et nyt bal åbnet på nettet. Velkommen BandBase - og fortsættelsen følger forhåbentlig...
Trine Nielsen er markedsdirektør i KODA.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.