Vi har snart i årevis læst mængder af artikler om den skæve fordeling af mænd og kvinder på direktionsposterne og i bestyrelserne, om kvinder som ikke tror på sig selv, og om kvinder som trækker sig, når ansvaret bliver for stort, eller når de begynder at få børn.
Jeg må indrømme, at jeg er ved at være træt af de artikler.
Måske er det ved at være tid til at sætte et stort punktum, så vi ikke havner i en selvopfyldende profeti og aldrig kommer videre.
Min opfordring er at prøve noget nyt.
Lad os nu i stedet prøve at fokusere på de kvinder, som både kan og vil.
De findes nemlig - også i it-branchen. Hvorfor ikke fremhæve de kvinder, som det allerede er lykkedes for, og dem som bare er klar til disse udfordringer?
Det er min klare overbevisning, at bolden så vil begynde at rulle den rigtige vej.
Det ville måske også give modet til kvinder, som endnu ikke tænker i den karrieremæssige retning.
Foreningen IT-Branchen har stiftet en netværksgruppe af kvinder, som har ambitioner om, eller allerede er i direktions- eller bestyrelseslokalerne.
Der har været flot fremmøde af dygtige og karriereorienterede kvinder og dialogen har været hektisk og spændende om, hvad kvinder selv kan gøre for at markere sig som relevante kandidater til topposterne.
Vækst og forretningsudvikling
Der er generel enighed om, at kvalifikationerne og uddannelsesniveauet er i orden, og at man ikke ønsker at gå på kompromis med kvindeligheden og ønsker at kunne bevare de styrker, der også ligger i den kvindelige personlighed.
Der er en tendens til, at bestyrelsesmedlemmers kompetencer skal rettes mod at skabe vækst og forretningsudvikling og ikke kun kontrol, budgetter og regnskab.
Bestyrelsespost er ikke for evigt
Der er ingen, der siger, at en bestyrelsespost er en "evighedsansættelse".
En virksomhed kan som eksempel have behov for at få lagt en ny salgs-, marketing- eller branding- strategi, hvorfor så ikke for en periode af et til to år trække en kompetence ind i bestyrelsen, som kan rådgive og sparre med ledelsen på dette område?
Et andet eksempel kunne være en mindre virksomhed med hurtig vækst, der har behov for en kapacitet inden for implementering af projekt-organisationer til sikring af kvalitet og fortsat vækst.
Her kunne det være oplagt også at se på de kvindelige kandidater, som har de kompetencer, der matcher til behovet.Kvinder er oftest meget ærekære og resultatorienterede og deler gerne ud af deres erfaringer til andre og vil derfor kunne tilføre nye værdier og resultater til virksomheden.
I denne sammenhæng er min opfordring til kvinderne, at de får afdækket deres klare kompetenceområder enten internt i den virksomhed, de er ansat i, eller hos en ekstern samarbejdspartner.
Herefter må kvinderne også selv være meget proaktive og lægge en taktisk plan for, hvilke tiltag og aktiviteter de vil igangsætte for at nå deres mål.
Spørgsmålet er jo også, om virksomhederne virkelig ønsker at få flere kvinder i direktions- eller bestyrelsesstillingerne, eller er det blot nemmere at sige, at de ikke vil?
Det vil Kluge & Partners gerne afprøve helt konkret ved at "udlodde" en gratis rekruttering til en virksomhed, som ønsker at ansætte en kvinde i direktionen eller bestyrelsen.
Hvis du har input eller gode ideer til, hvad kvinder selv kan gøre for at komme på nethinden til topposterne, er jeg mere end villig til at kanalisere disse input videre til de dygtige kvinder i branchen.
Vær ikke bange for at gå ud på grenen. Det er der, frugten hænger.
Jannie Kluge er stifter af Kluge & Partners A/S, The Nordic Search Company.