At Internettet er kommet for at blive, er efterhånden sunket ind i de mest teknologiforskrækkede hoveder.
Men at tjenester i forbindelse med søgemaskiner også er blevet big business, tænker de færreste måske over.
Sådan er det dog ikke hos Guava, der tidligere kaldte sig Notebene, som ligesom Google Danmark hamrer ind på Top 10 over de hurtigst voksende it-virksomheder i Computerworlds Top 100-analyse.
Administrerende direktør Brian Mertz Pedersen fortæller, at online markedsføring er gået fra noget nyt som kan afprøves, til et must som virksomheder skal udnytte, hvis ikke konkurrenterne skal overhale dem.
"Derfor leverer vi også hele online markedsføringspakker med alt fra strategi, eksekvering og ikke mindst effektmåling," siger han.
Især målingen af resultaterne er nettets helt store styrke, forklarer Brian Mertz Pedersen.
Og målt på selskabets vækstrate på 212 procent, er der stor efterspørgsel efter produktet.
"Vores vækst skyldes primært opkøb, men også organisk vækst i markeder med vækstrater på 20-40 procent," siger direktøren.
Europæisk strategi
Han fortæller, at opkøb for omkring 400 millioner sidste år begynder at falde på plads.
"I de sidste ni måneder har vi været i en konsolideringsfase," siger han.
Men han vil ikke afvise yderligere opkøb i fremtiden, selvom fokus ligger på konsolidering.
"Det vil i givet fald blive 1-2 større opkøb formodentlige i Tyskland, hvor vi mangler lidt i forhold til vores nordeuropæiske strategi," siger han.
Strategien går på, at England og Tyskland, udover Norden, skal være selskabets kerneområder.
Google er gud
Google er gud
I denne branche er Google gud, mener Brian Mertz Pedersen.
"I hvert fald er Google utrolig magtfuld og den eneste aktør, der kan levere den trafik der efterspørges," siger han.
Hos Google i Danmark sætter udviklingen sig nu også tydelige spor i regnskabet. Den danske afdeling ryger altså også ind på top ti listen over de hurtigst voksende it-firmaer i landet.
I pressen har der været tal fremme om, at Googles annonceomsætning ligger på omkring 550 millioner kroner for sponsorlinks.
Det er tal som Googles danske direktør Peter Friis ikke vil kommentere, men samtidig nok må indrømme ikke er skudt helt ved siden.
"Fordi brugerne synes vi i øjeblikket er den mest populære søgemaskine står Google naturligvis for en stor del af søgemarkedsføringen i Danmark," siger direktør Peter Friis fra Google i Danmark.
Kæmpe potentiale
Peter Friis forklarer, at Google også regner med fortsatte vækstrater i den høje ende her i landet i fremtiden.
"Før vi når op på niveau med de annoncekroner, der dels postes i tv-reklamer som alle zapper væk fra, og dels postes i gratisomdelinger, der ender rundt omkring i grønne parker, har vi slet ikke udnyttet vores potentiale," siger Peter Friis.
Han forklarer, at alene at komme på niveau med de øvrige markedsføringsplatforme vil medføre betydelige vækstrater.
Peter Friis, var en af de først ansatte på Netstationen.dk, der blev købt af Sol.dk og senere vicedirektør og salg- og marketingdirektør hos Jubii, inden han blev Google-direktør i 2005.
Han mener klart, at e-markedsføring vinder på den synlige og dokumenterede effekt. Der er afregning ved kasse et, når man smider en krone efter annoncering på søgemaskiner, fordi man ved præcist, hvilket mersalg man får ud af det.
Vil dokumentere
Vil dokumentere
På den front arbejder Google for tiden med at undersøge de mere afledte branding-effekter af annoncering på søgemaskiner.
"Også brand-værdien af at ligge øverst med sponsorlink på bestemte ord har en stor værdi. I fremtiden ser jeg også de store klassiske brands vil rykke dele af deres branding-budgetter over på Google," siger Peter Friis.
En anden afledt effekt ved annoncering på søgemaskiner er, at når danskerne via for eksempel Google finder en rejse-side tre gange i træk, så vil personer tilføje siden til sine fortrukne.
"Samtidig ved man i dag at det spiller en stor rolle for "offline" køb, at kunden har researchet købet online inden", siger Peter Friis.
Den type af afledte effekter vil søgemaskine-giganten også undersøge nærmere i fremtiden.
"Det er en ung branche på omkring ti år, og vi har kun set lidt af det e-markedsføring og search marketing kan," slutter Peter Friis.