En offentlig digital postkasse.
Sådan en vil Økonomistyrelsen nu anskaffe sig på vegne af en lang række offentlige myndigheder og har derfor sendt opgaven i udbud.
Postkassen skal helt grundlæggende give borgere og virksomheder mulighed for at modtage og opbevare digital kommunikation fra de offentlige myndigheder og institutioner.
Derudover skal man også kunne sende besvarelser til hinanden.
Ideen er, at man skal kunne angive hvilke myndigheder, man ønsker at kommunikere med via postkassen.
Sikkerhed i højsædet
Det bliver frivilligt, om myndighederne i regionerne, kommunerne og de statslige myndigheder vil bruge løsningen.
Ifølge udbudsmaterialet har flere dog udtrykt et ønske om det.
Postkassen skal sikre, at virksomheder og borgere kan kommunikere med det offentlige på en sikker og fortrolig måde, fremgår det af udbudsmaterialet.
Idet kryptering og signering-proceduren vil blive bedømt af Økonomistyrelsen.
Styrelsen oplyser, at det også vil indgå i bedømmelsen af de indkomne bud, om løsningen kan indgå i Single Sign-On-løsningen, der anvendes i portalen virk.dk.
E-Boks står klar
I dag leverer selskabet e-Boks, der er ejet af PBS, KMD og PostDanmark, allerede ydelsen for kommunerne og en lang række private firmaer.
Og selskabet slikker sig da også om munden ved tanken om at skulle løse opgaven.
"Vi forventer at byde ind på denne opgave - det er en opgave, der matcher vores kernekompetencer og ligger i naturlig forlængelse af det, vi allerede gør," siger administerende direktør Henrik Andersen fra e-Boks.
I øjeblikket får flere end 1,7 millioner danskere leveret deres digitale dokumenter i e-Boks, og tjenensten vokser hver dag med cirke 1.000 nye brugere, oplyser direktøren.
Kontraktens varighed er fire år, og den anslåede værdi er angivet til 45-75 millioner kroner.