Fryns er på programmet, når it-branchens kroniske lidelse med mangel på medarbejdere skal kureres.
Det viser årets it-vækstbarometere fra Deloitte, hvor it-direktørerne er blevet spurgt til balndt andet rekrutteringsmetoder.
Og der er stort fokus på at forkæle medarbejderne. Der udbydes simpelthen et hav af frynsegoder.
Højest på listen ligger bonusordninger og overskudsdeling, der tilbydes af seks ud af 10 virksomheder.
Flexløn tilbydes af næsten hver fjerde virksomhed.
Medarbejderobligationer er i fremmarch og bruges nu i 17 procent af virksomhederne.
"Det er der ikke noget at sige til. Det er et attraktivt tilbud," siger chefkonsulent Kim Gerner fra Deloitte.
De dygtigste bruger det
Han peger på, at blandt de dygtigste it-virksomheder i Top 100-analysen, tilbydes 26 procent i dag medarbejderobligationer.
Og virksomhederne har da også succes med ordningerne, viser Deloitte IT-Vækstbaromteret.
"Det interessante spørgsmål er, om virksomhederne har haft succes med incitamentsordningerne. Svaret er ja," siger Kim Gerner.
Han forklarer, at 86 procent svarer, at de helt eller delvis har opnået formålet med incitamentsordningerne. Kun 12 procent siger nej.
Og blandt de it-virksomheder, der allerede har incitamentsordninger har tre ud af fire besluttet sig for at indføre yderligere ordninger de næste par år.
"Ligeledes noget der vidner om succesen," siger Kim Gerner.
Nogle siger nej
Nogle siger nej
Blandt de virksomheder, der endnu ikke har indført incitamentsordninger, siger 30 procent, at de heller ikke planlægger at indføre ordninger de næste par år.
"Spørgsmålet er, om det er en rigtig beslutning, set i lyset af den succes konkurrenterne har opnået ved det," siger Kim Gerner.
Under alle omstændigheder mener direktørerne, at det at fastholde de eksisterende medarbejdere har været en udfordring, men en udfordring som imidlertid har været under kontrol.
"Ikke at det er nogen let opgave, men 66 procent svarer dog nej på spørgsmålet om, hvorvidt det har været svært at fastholde medarbejdere, 31 procent svarer i nogen eller høj grad," siger Kim Gerner.
Han peger på, at problemerne for alvor opstår, når der skal tiltrækkes nye medarbejdere. Her svarer 60 procent, at det er svært i nogen eller høj grad at tiltrække nye medarbejdere.