Computerworld News Service: Advanced Micro Devices drejer lidt af fokuset tilbage på erhvervs-desktop-markedet med lanceringen af fire nye processorer.
Chipproducenten løftede i torsdags sløret for en quad-core-, en triple-core- og to dual-corechips. Disse energieffektive lanceringer kommer, blot få dage før rivalen Intel sparker gang i sin længeventede Intel Developers Forum i San Francisco.
De nye chips er på listeform processorne 2,4 GHz Phenom X4 9750B Quad-Core, 2,4 GHz Phenom X3 8750B Triple-Core, 2,9 GHz X2 5600B Dual-Core og 2,5 GHz Athlon X2 4850B Dual-Core.
For nyligt havde AMD øjnene stift rettet mod det ekspanderende og lukrative marked for bærbare. I juni øgede chipproducenten for eksempel sin konkurrence med rivalen Intel ved at løfte sløret for sin første processor, designet specifikt til bærbare. AMD har længe gerne villet ind på arenaen for bærbare og har forsøgt sig med at modificere desktopprocessorer til mobile systemer.
Puma til bærbare
Lanceringen af den ny chipserie til bærbare, der bærer kodenavnet Puma, markerer virksomhedens første bærbare med en specifikt målrettet processor.
Lanceringen af de nye desktopchips er et tegn på, at virksomheden ikke har tabt sit traditionelle marked af syne. I april offentliggjorde AMD at være i gang med at skabe et erhvervsrettet roadmap og omjustere desktopplatforme til at møde behovene hos virksomheder i enterprise-skala.
Virksomheden gjorde det på daværende tidspunkt klart, at dens ny AMD Business Class-program sigter efter at få producenter til at udvikle AMD-baserede kommercielle desktop- og bærbarprodukter til erhvervsmarkedet.
Som en del af denne indsats lancerede AMD dette forår sin første erhvervsrettede desktopplatform, som kan fås i forskellige konfigurationer af processorer og chipsets, heriblandt Phenom X4 Quad-Core, Phenom X3 Triple-Core og Athlon Dual-Coreprocessorne.
Rodet start
"Hvis man kigger på AMD's forretninger, så har de været voldsomt forbrugerorienterede," udtaler analytiker hos Mercury Research Dean McCarron i et tidligere interview.
"En del af grunden til dette har at gøre med deres forhistorie som en rodet start-up-virksomhed. De har været mere fokuserede på forbrugermarkedet.
Forbrugermarkedet er lettere at komme ind på, da det ændrer sig relativt hurtigt og er langt mere fleksibelt angående hvilken platform, der bruges," siger han.
"Men for at AMD kan maksimere sit salg, har virksomheden brug for at have en stærk tilstedeværelse i både forbruger- og erhvervssegmentet."
Oversat af Thomas Bøndergaard