Computerworld spørger:Hvad er vigtigt hos en it-leverandør - og hvem gør det rigtigt? Deltag og vind B&O-udstyr.

Artikel top billede

"Dine digitale løsninger er altid i beta. Du får aldrig ro, før du skal i gang med din næste forandring eller tilpasning," siger Carsten Brogaard Jensen, administrerende direktør i Valtech, der arbejder med strategisk og kreativt forankrede e-business løsninger.

Dit website er altid i beta

Klumme: Dagen efter, du har relanceret dit website, bør tilpasningen være i gang.

Vi lever i en verden med stærke forankringer i internettet - og hvor alt er under forandring med en hastighed, som var utænkelig for blot nogle få år siden.

I dag ved vi, at viden, information, varer, oplevelser og serviceydelser har deres naturlige plads på de digitale medier. Men kun få medier forstår og endnu færre agerer efter, at de 'lever' i cyklusser af kun tre til seks måneders varighed!

Det stiller nye krav til alle virksomheder på nettet. Vi ved nemlig, at brugerne af nettet konstant forventer nyheder, muligheder, involvering, oplevelser, hastighed og kvalitet, som oven i købet er målrettet den enkelte bruger. Og disse krav vokser hurtigere end selve nettets udbredelse.

Det gør bruger- og kundeloyalitet til en flygtig størrelse. Derfor er der nu langt mere fokus på form og indhold end på f.eks. den tekniske platform, som de fleste kan håndtere med standardværktøjer.

Dine digitale løsninger er derfor altid i beta. Du får aldrig ro, før du skal i gang med din næste forandring eller tilpasning. Udfordringen er, at du allerede i morgen skal begynde at optimere det website, du lancerede i går.

Derfor er de traditionelle udviklingstilgange med 'vandfaldsprocesser' og 'Big Bang-lanceringer' ikke længere brugbare til virkelighedens digitale udfordringer.

Det betyder helt konkret, at virksomhedens strategi for tilstedeværelsen på nettet skal være dynamisk tænkt fra starten, så den reelt lever integreret med alle fremtidige forandringsbehov.

Fleksibilitet og læring sikrer resultater

Traditionelle udviklingsmetoder er ikke længere tilstrækkeligt fleksible og pragmatiske i forhold til de digitale mediers dynamiske natur. Mantraet skal findes i de agile tankesæt og metoder, der kan sikre digitale koncepter med træfsikkerhed og værdi for både brugere og virksomheden bag.

Agil udvikling er betegnelsen for en dynamisk tilgang til en udviklingsproces, hvor man splitter arbejdet mod målet op i mindre bidder. Det giver mulighed for løbende at foretage de rigtige ændringer og tilpasninger. Vel at mærke mens udviklingsarbejdet er i fuld gang.

Det er imidlertid ikke kun en arbejdsmetode – men i lige så høj grad en indstilling til selve udviklingsarbejdet, hvor fleksibilitet og læring undervejs sikrer resultater, der har grobund i konkret viden om virkeligheden og brugernes skiftende behov – og altså ikke i seks måneder gamle analyser eller koncepter.

I praksis sker det gennem involvering af tværfaglige kompetencer i selvstyrende arbejdsgrupper, som har 100 procent indflydelse på alle processer. Det er den samme arbejdsgruppe, som også har det daglige ansvar for at optimere brugeroplevelsen og samtidig sikre, at den digitale investering giver de ønskede forretningsmæssige resultater.

Derfor er den agile tilgang til udvikling og vedligeholdelse af websites en afgørende forudsætning for virksomheder, som ambitiøst søger digitale fordele. Hvis ikke de konstant er i front med at efterleve brugernes evigt skiftende behov, bliver de dømt ude.

De skal være handlingsanvisende, sikre oplevelser, åbne vinduer til verdener, der skaber nye ønsker og behov, som virksomheden kan imødekomme. Det kan kun en agil tilgang til metoder og processer for webudvikling sikre.

Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør i Valtech A/S.

Computerworld klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis