Betalingsaviserne er i krise. Oplagstallene falder, økonomien bliver strammere, og der går ikke mange måneder mellem fyringsrunderne. Men mens alle taler om, hvad bladhusene skal gøre, vil jeg tillade mig at dvæle et øjeblik ved, hvad de altid har gjort rigtig godt, og hvad næsten alle andre virksomheder kan lære en del af:
At få loyale kunder. Det er stort set umuligt at få en avisabonnent til at skifte avis. Læserne skifter ægtefæller oftere, end de skifter avis, og der findes næppe mere loyale kunder end avislæsere.
At opnå stort kendskab. Alle danskere kender Politiken, Berlingske, Jyllands-Posten, Information, B.T. og Ekstra Bladet.
At skabe en forretning omkring produktet. Kerneproduktet er den daglige avis, men alle bladhusene har forlag, arrangementer og forskellige tilbud til læserne. De har bygget en loyalitetsskabende forretning op omkring deres kerneprodukt.
Disse tre ting er aviserne verdensmestre i, men man behøver ikke være avis for at få loyale kunder, stort kendskab og en forretning omkring kerneproduktet. Med internet og de nye medier kan de fleste virksomheder gøre det, aviserne har gjort. For at gøre det, skal man tilslutte sig avisernes tre dyder:
At være åben og modtagelig for kritik. Aviserne har altid bragt læserbreve, der kritiserer avisen, og der går næsten ikke en dag uden sure opstød fra læserne. Disse bliver bragt i avisen, hvor alle kan se dem.
At være troværdig. Det er en betingelse for avisens overlevelse, at man kan regne med, hvad der står i den. Det er næppe for meget at sige, at troværdighed er selve produktet.
At have en holdning. Aviserne har traditionelt været talerør for politiske partier og derfor haft meninger om alt muligt. De har for længst kappet båndene til partierne, men de mener stadig noget.
Alle kan kommunikere med alle
Åbenhed, troværdighed og holdninger. Tre ting, som de fleste virksomheder har det lidt svært med, og som er avisernes stærkeste kort. Det er disse dyder, der giver loyale kunder, stort kendskab og mulighed for at skabe en forretning omkring kerneproduktet.
Andre kan gøre det samme, fordi alle nu kan oprette deres egne medier. I gamle dage havde virksomheder ikke direkte kanaler til deres kunder. De kommunikerede gennem aviserne med annoncer, som de sjældent brugte til åbenhed, troværdighed og holdninger. Annoncer er dyre og skal bruges til det primære budskab: Køb vores produkt.
Nu er situationen en anden. Alle kan kommunikere direkte med alle. Hvis en utilfreds kunde brokker sig på sin blog, kan man reagere. Hvis mange kunder tilslutter sig en hadegruppe på Facebook, kan man reagere.
På sit eget websted kan man åbne for anmeldelser af sine produkter. Man kan mene noget og spørge, hvad andre mener. Man kan skabe åbenhed, troværdighed og holdninger. Og hvis det lykkes, kan man få loyale kunder, stort kendskab og en forretning omkring kerneproduktet.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet
Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.