I et forsøg på at undgå, at det stærkt forsinkede digitale rejsekort ender i en IC4-lignende skandale, skiftes direktøren ud.
Med øjeblikkelig virkning fratræder den administrerende direktør Niels Clemmensen og ind kommer Bjørn Wahlsten, bestyrelsesformand i Rejsekort A/S og salgsdirektør i DSB.
"Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det kostede nogle søvnløse nætter, da tanken om mig som ny direktør for Rejsekort A/S opstod. For det nye job er bestemt en stor udfordring, som jeg er ydmyg overfor," siger Bjørn Wahlsten til DSB's interne blad.
Rejsekort og IC4
Rejsekortet, der skal erstatte papirbilletter med en elektronisk billet, har været ramt af masser af problemer siden kontraktunderskrivelsen i 2005. En pilottest af kortet skulle være indledt sidste sommer, men blev forsinket et halvt år, fordi leverandøren, konsortiet East-West, havde problemer med softwaren til systemet.
"Det er deres sidste chance for at levere. Tidsplanen skal holdes, ellers får det konsekvenser for kontrakten. Ultimativt kan det føre til, at den ophæves," siger DSB's administrerende direktør Søren Eriksen til Berlingske Tidende.
Direktøren kæmper også med de forsinkede IC4-tog. Her fik leverandøren for et par uger siden det ultimatum, at hvis ikke 14 togsæt af de fem år forsinkede IC4-tog leveres inden maj 2009, ophæves kontrakten.
Forklaringen mangler
På trods af, at tidligere pressemeddelelser temmelig entydigt lægger skylden for de store forsinkelser på leverandøren konsortiet East-West med Thales som hovedleverandør, er det alligevel rejsekortets direktør, der ofres.
For eksempel har Rejsekort A/S tidligere leveret følgende svada:
"Konsortiet arbejder ikke godt sammen. East-Wests planlægning og projektstyring er for dårlig, hvilket umuliggør en effektiv arbejdsrytme, lyder anklagerne fra Rejsekort A/S, der konkluderer at:
"Tilliden til leverandøren er dalet gennem et stykke tid."
Bjørn Wahlstens øjeblikkelige overtagelse af ansvaret i Rejsekort A/S er et led i en omfattende chefrokade hos statsbanerne.
Den store rokade
Eksempelvis overtager Anne-Lise Bach Sørensen, der hidtil har være chef for DSB Kundecenter, ansvaret for salg af, mens ansvaret for togpersonalet overtages af tidligere trafikchef i DSB og DSB First, Erik Christensen. Samtidig stopper underdirektør i HR Hans Munck, der afløses af Susanne Mørch Koch, der kommer fra KPMG.
"Vi skal have Rejsekortet til at lykkes. Bjørn Wahlsten er den bedste til at køre projektet i mål, og derfor får han den opgave. Da vi ikke har nogen enkeltperson til at erstatte ham, har vi valgt at dele hans ansvarsområde op i to – med Erik Christensen som ny chef for togpersonalet og Anne-Lise Bach Sørensen i spidsen for Salg," siger Frank Olesen, DSB-direktør til bladet DSB i dag.
Sidste nyt er, at cirka 20 busser bliver hægtet på systemet, så pilot-pendlerne kan bruge deres chipbaserede rejsekort i både tog og busser på nogle ruter mellem Roskilde og Holbæk.