Computerworld News Service: En ny undersøgelse fra markedsanalysevirksomheden DisplaySearch viser, at Apples leverancer af bærbare oplevede en vækst på 61 procent fra det sidste kvartal i 2007 til det første kvartal i 2008. Leverancerne steg således fra næsten 900.000 til lige over 1,4 millioner bærbare.
Denne vækst placerer Apple på en syvendeplads på det generelle marked for bærbare med en andel på 4,6 procent.
Hewlett-Packard med 20,8 procent, Dell med 15,1 procent, Acer med 14,6 procent, Toshiba med 9,3 procent, Lenovo med 7,5 procent og Fujitsu-Siemens med 5,2 procent havde alle en højere markedsandel. Asus med 4,3 procent og Sony med 4,2 procent lå nederst under Apple.
135 millioner bærbare
Men vækstraten fra 2007 til 2008 fortæller en anden historie. Her står Apple som nummer to kun bag Asus, der oplevede en vækst på 67 procent. Lenovo er den eneste anden virksomhed, der kom tæt på med en vækst på 58 procent.
De fleste af de andre virksomheder oplevede en vækst på mellem 20 og 40 procent på nær Sony med en vækst på magre tre procent for samme periode.
Noget, der særligt springer i øjnene i undersøgelsen, er det voksende marked for mini-bærbare med skærme på mellem 4,5 og 10,2 tommer. Dette segment oplevede en vækst på 3056 procent fra år til år med en kvartalsvis vækst på 70 procent.
Alt i alt blev der leveret 31,1 millioner bærbare i årets første kvartal. DisplaySearch vurderer, at der for hele året vil leveres 135 millioner bærbare.
Oversat af Thomas Bøndergaard