Computerworld News Service: Yahoo har offentliggjort fem partnerskaber med mobiloperatører i Asien-Stillehavsregionen: Mahanagar Telephon Nigam (MTNL) i Indien, Hong Kong CSL i Hong Kong, Smart Communications og Digital Mobile Phlis i Filippinerne samt Vibo Telecom i Taiwan.
Under disse partnerskaber vil virksomhedens mobile søgetjeneste, Yahoo oneSearch, være tilgængelig fra de respektive teleselskabers mobil-websites.
Ifølge David Ko, Yahoos vice president og administrerende direktør for virksomhedens forretningsområde for mobil og bredbånd, udvider de ny partnerskaber rækkevidden for Yahoos oneSearch til 600 millioner mobil-abonnementer, hvilket er en seksdobling i forhold til sidste års 100 millioner.
Genkender dialekter
Det blev også offentliggjort, at Yahoo Go 3.0, som er virksomhedens mobile softwarepakke, bliver tilgængelig i lokaliserede udgaver til Australien, Indien og Sydøstasien. Den forbedrede Yahoo Go 3.0 inkluderer en Bahasa Indonesisk udgave til det indonesiske marked og en engelsk udgave, der kan genkende regionale dialekter.
"Jeg udfordrer jer til at narre systemet," udtaler Ko og hentyder til stemmegenkendelses-egenskaberne. Yahoo planlægger også at udgive Go på andre asiatiske sprog, men kan endnu ikke give nogen specifik tidshorisont, tilføjer han. Yahoo oneSearch med stemmegenkendelse er nu tilgængelig til udvalgte Blackberry-telefoner inklusiv 8800-serien, Curve og Pearl.
Yahoos mobilstrategi for regionen dækker også tilføjelsen af nye mobil-widgets til Go 3.0. Widgets er applikationer, der leverer realtidsopdateringer af information. En af de nye mobil-widgets til regionen er MTV Asia, som består af underholdningsnyheder og indslag om hitlister over populærmusik.
Yahoo har også hevet to partnerskaber i land om mobil-annoncering i regionen med malaysiske Maxis Communications og indiske Idea Cellular. En del af disse partnerskaber går ud på, at de to mobiloperatører leverer grafiske reklameannoncer fra Yahoo.
"Over halvdelen af verdens befolkning går rundt med en eller anden form for mobil enhed," udtaler Prashant Mehta, vice president for Yahoos forretningsområde for fremkommende markeder. "Mobilen får en høj værdi, som medium hvorigennem vareudbydere kan nå forbrugeren."
Oversat af Thomas Bøndergaard