Artikel top billede

Sikkerheds-firmaer er ligeglade med gratis-trusler

De kommercielle producenter er ikke bange for at blive overhalet indenom af gratis sikkerhedsprodukter. Sikkerhed til hr. og fru Danmark en rigtig god forretning, og intet ser ud til at ændre på det.

Læs også: Du kan roligt gå efter de gratis sikkerheds-produkter.

På trods af at der er masser af god og gratis sikkerheds-software, har de kommercielle producenter kronede dage.

De tjener nemlig stadig masser af penge på deres produkter.

I en undersøgelse, som Computerworld har foretaget i samarbejde med analysehuset Userneeds, siger 59 procent af danskerne, at priserne på sikkerhedsprodukter er for høje, hvilket også afspejler sig i, at 69 procent helt eller delvist anvender gratis sikkerhedssoftware.

De store tal bekymrer dog ikke de etablerede sikkerhedsproducenter.

"Konkurrencen kommer ikke fra gratisprodukter, men fra de øvrige kommercielle sikkerhedsproducenter på markedet," fortæller Ken Willén, sikkerhedsekspert hos Symantec.

Markedet fortsætter således med at vokse for sikkerheds-firmaer som Symantec.

Det er der en ganske enkel forklaring på, og den hænger ikke sammen med kvaliteten af de enkelte produkter, lyder det fra Ken Willén.

Navnet betyder alt

Den kommercielle del af markedet erkender nemlig, at gratisprodukterne er ganske udmærkede.

"De gratis sikkerhedsprogrammer kan godt være gode, men det er kun på enkeltområder, og derfor kan man ikke nøjes med et enkelt produkt," forklarer Ken Willén til Computerworld.

Fordelen ved at bruge kommercielle produkter er efter hans mening, at man er sikker, efter indholdet af installations-cd’en er blevet lagt på brugerens harddisk.

Samtidig er det elementer som support og brugervenlighed, der sælger de kommercielle produkter. Desuden er sikkerhed ofte forbundet med et varemærke eller brand, og derfor er navnet på produktet uhyre væsentligt, når brugerne vælger sikkerheds-software.

"Vi skiftede navn på vore produkter fra Norton til Symantec," fortæller Ken Willén, men det var en rigtig dårlig beslutning, og allerede indenfor et år blev firmanavnet igen sløjfet til fordel for det kendte brand og logo.

"Brugerne har meget stærk relation til navnet, og den kan man ikke lige lave om på," siger Ken Willén.

Læs også: Du kan roligt gå efter de gratis sikkerheds-produkter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere