Læs også: Du kan roligt gå efter de gratis sikkerheds-produkter.
På trods af at der er masser af god og gratis sikkerheds-software, har de kommercielle producenter kronede dage.
De tjener nemlig stadig masser af penge på deres produkter.
I en undersøgelse, som Computerworld har foretaget i samarbejde med analysehuset Userneeds, siger 59 procent af danskerne, at priserne på sikkerhedsprodukter er for høje, hvilket også afspejler sig i, at 69 procent helt eller delvist anvender gratis sikkerhedssoftware.
De store tal bekymrer dog ikke de etablerede sikkerhedsproducenter.
"Konkurrencen kommer ikke fra gratisprodukter, men fra de øvrige kommercielle sikkerhedsproducenter på markedet," fortæller Ken Willén, sikkerhedsekspert hos Symantec.
Markedet fortsætter således med at vokse for sikkerheds-firmaer som Symantec.
Det er der en ganske enkel forklaring på, og den hænger ikke sammen med kvaliteten af de enkelte produkter, lyder det fra Ken Willén.
Navnet betyder alt
Den kommercielle del af markedet erkender nemlig, at gratisprodukterne er ganske udmærkede.
"De gratis sikkerhedsprogrammer kan godt være gode, men det er kun på enkeltområder, og derfor kan man ikke nøjes med et enkelt produkt," forklarer Ken Willén til Computerworld.
Fordelen ved at bruge kommercielle produkter er efter hans mening, at man er sikker, efter indholdet af installations-cd’en er blevet lagt på brugerens harddisk.
Samtidig er det elementer som support og brugervenlighed, der sælger de kommercielle produkter. Desuden er sikkerhed ofte forbundet med et varemærke eller brand, og derfor er navnet på produktet uhyre væsentligt, når brugerne vælger sikkerheds-software.
"Vi skiftede navn på vore produkter fra Norton til Symantec," fortæller Ken Willén, men det var en rigtig dårlig beslutning, og allerede indenfor et år blev firmanavnet igen sløjfet til fordel for det kendte brand og logo.
"Brugerne har meget stærk relation til navnet, og den kan man ikke lige lave om på," siger Ken Willén.
Læs også: Du kan roligt gå efter de gratis sikkerheds-produkter.