For første gang siden analysehuset Gartner i 2001 begyndte at udarbejde målinger på salget af mobiltelefoner i Vesteuropa, er der registreret et fald i antallet af solgte enheder.
Det er økonomisk uvished, der har fået vesteuropæerne til at undlade at købe især de mest avancerede mobiltelefoner
Forbrugerne har foretrukket at bruge pengene på mere almindelige telefoner, når den gamle mobil skulle skiftes ud, forklarer Gartner-analytiker, Carolina Milanesi, det overraskende fald med.
“På de nye markeder er væksten fortsat stærk, mens forbrugerne på de modne markeder mærker presset fra et usikkert økonomisk klima,” siger hun, og opfordrer producenterne til at satse mere på mobiltelefoner i mellemlaget.
Nokia stadig størst
Det er kun i vores del af verden, at salget er faldet.
Globalt steg antallet af solgte mobiltelefoner med 14 procent i første kvartal af 2008.
Således blev der langet godt 294 millioner enheder over verdensmarkedets diske.
Finske Nokia sidder tungt i toppen med 39 procent af salget, selvom det faktisk er en svag nedgang i forhold til sidste år.
115 millioner Nokia-telefoner kunne det blive til i 2008’s første kvartal.
Samsung solgte 42 millioner telefoner i samme periode, og den sydkoreanske producent fortsætter dermed sin gode vækst, og fastholder pladsen som verdens næststørste mobilproducent.
Amerikanske Motorola er i 2008 blevet yderligere distanceret på tredjepladsen med sine godt 14 procent af verdensmarkedet.
Herefter følger LG og SonyEricsson med hver cirka otte procent af det samlede salg.