Interview: Den finske telemastodont Nokia har efterhånden i nogen tid talt om, at firmaet 'skal være et internetselskab'.
Konkret betyder det, at Nokia forsøger at dreje fokus fra selve telefonerne til det, man kan bruge dem til.
Og det er ikke så lidt, hvis man spørger Sigurd Leth, der som europæisk chef for Nokias forretning inden for multimedieplatforme og internetservices, er den højest placerede dansker i selskabet.
Han mener, at de nye multimedietelefoner og det voksende antal internetservices vil kunne tilføre erhvervslivet masser af værdi i de kommende år.
”Vi er stadig på et tidligt stadie, men jeg tror, at vi inden for et til to år vil begynde at se et pænt antal applikationer, som giver mening for de små og mellemstore virksomheder,” lyder det fra Sigurd Leth.
Nokia – et internetselskab
Den 40-årige dansker er oprindeligt uddannet cand. merc. fra Århus Handelshøjskole og har i de seneste seks år været én af Nokias omkring 68.000 ansatte.
Sigurds Leth har hidtil arbejdet i en afdeling i Stockholm, men i næste måned flytter han til London for derfra at kunne lede arbejdet med fremtidens internetservices.
”Vi har jo sagt, at vi skal være et internetselskab uden at vide, hvad det betyder. Det ved vi ikke endnu, men vi går aggressivt efter det, og det bliver jo i sidste ende at skabe en community-platform, hvor vi har en masse tjenester.”
Hvad kan virksomheder bruge GPS og kamera til?
I de fleste af Nokias high-end mobiler finder man i dag både GPS og kamera. Men spørgsmålet er, hvad den slags elementer kan bruges til i professionelle sammenhænge.
GPS’en kan endnu næppe erstatte den traditionelle Garmin eller TomTom, og et fem megapixel kamera er ej heller på niveau med standarden blandt de dedikerede digitalkameraer.
Til gengæld rummer koblingen af GPS, kamera og telefon store perspektiver, mener Sigurd Leth.
”Jeg mener, at vi er oppe på 11 terminaler, der har GPS, og det kommer til at gå rigtigt stærkt nu. Når vi åbner platformene, så udviklerne kan komme i gang, tror jeg, at vi vil se et stort antal applikationer inden for flådestyring og det at kunne se, hvor for eksempel ens biler er henne.”
Ifølge Sigurd Leth har store virksomheder som DHL og DSV allerede investeret mange millioner i den type løsninger og gjort det til en integreret del af deres logistik.
”Men det handler ligeså meget om, hvordan vi får den her type teknologi gjort tilgængelig for små- og mellemstore virksomheder. De skal have en løsning, der er plug and play, og der tror jeg, at vi kommer til at se masser af applikationer, ligesom du har det på internettet i dag.”
IP-baseret kommunikation
Sigurd Leth mener dog, at der på den korte bane også er masser af potentiale i at udnytte de eksisterende teknologier. For eksempel er det en endnu langt fra alle virksomheder, der har koblet medarbejdernes mobile enheder på mailsystemet.
Potentialet i IP-baserede samtaler og de tjenester, det giver mulighed for, mener han heller ikke bliver udnyttet fuldt ud.
”VOIP tager mere og mere fart i mange virksomheder, og det vil også komme til mobilområdet, således, at den bliver telefonen via intelligente systemer.”
For at kunne realisere den vision, samarbejder Nokia blandt andet med Cisco, fortæller Sigurd Leth.
”IP-telefoni handler ikke bare om at kunne ringe til hinanden. Det gør det jo muligt at få lagt applikationer på, så man for eksempel kan se, hvem der er i huset, hvem der sidder i møde, og så man kan dele filer. Jeg tror, at adgangen til back-end data kan føre til øget produktivitet,” siger Sigurd Leth.
Nokia hverken kan eller vil selv
Det bliver ikke Nokia selv, der kommer til at skabe det hav af applikationer, som Sigurd Leth taler om. I stedet skal Nokias mobile platform til enhver tid være så åben, at alle kan udvikle til den, forklarer han.
”Det er ikke os, der skal komme med de her idéer, for det er der en masse andre, der er bedre til.”
Men hvad skal Nokia så tjene penge på?
”Forretningsmodellen er ikke helt klar endnu, men hvis vores produkter er dem, der er flest applikationer til, så kan det også godt ske, at man vælger at købe vores produkter frem for andres. Vi er ude efter at gøre vores produkter så attraktive som muligt,” lyder det fra Nokias Sigurd Leth.