Verdens største chip-producent, Intel, vil i fremtiden være langt mere fokuseret på bundlinie end hidtil, ligesom selskabet vil ekspandere ind på nye områder, som for eksempel markedet for forbruger-elektronik.
Sådan lyder det fra selskabets øverste chef for dets Digital Enterprise-division, Pat Gelsinger, som Financial Times har talt med.
Fem områder
Blandt de områder, som Intel for tiden er interesseret i at udvikle for at sætte skub i dets teknologier via opkøb af andre selskaber, er ikke mindst markedet for avancerede mobiltelefoner og mobile enheder.
Hertil har Intel fokus på forbruger-elektronik, embeddede tjenester, visualiserings-teknologier samt markedet for discount-computere.
Pat Gelsinger peger på, at Intel er på vej ud af den omfattende omstrukturering, der blev sat i gang for et par år siden, hvor områder er blevet fravalgt og medarbejderstaben reduceret med omkring 10 procent.
”I fremtiden vil vi se, at Intel bliver mere bundlinie-fokuseret,” lyder det fra Pat Gelsinger.
Opkøb var fejlagtige
Han peger på, at Intel – set i bagklogskabens lys – muligvis begik fejl med den serie af opkøb, som selskabet foretog i kølvandet på boblens endeligt i årtusindets begyndelse.
Her havde Intel især fokus på de selskaber, der lå som nummer to og tre i deres markeder, og det var ikke rigtigt, fremhæver Pat Gelsinger til Financial Times.
Men nu har Intel lært lektien, fortæller han. Selskabet foretager nu alene opkøb i områder, hvor det allerede har en strategi, fremfor som tidligere at formulere en strategi, når et selskab er blevet opkøbt.