Apple vil sælge 10 millioner iPhones inden udgangen af 2008.
For at nå det mål, skal Apple have gang i det europæiske marked, der indtil nu ikke har matchet begejstringen for designermobilen.
Sidst men ikke mindst har både Nokia og Samsung rapporteret voldsom vækst i salget og taget markedsandele fra konkurrenterne, viser en analyse fra konsulenthuset Strategy Analytics. Efter 1. kvartal står Nokia med 39,8 procent af det globale marked.
Umiddelbart ser Nokia ud som en formidabel modstander på det europæiske marked, hvor iPhone ikke har nået den samme succes som på hjemmemarkedet USA.
Ny strategi efterlyses
"Den afgørende faktor er Apples forretningsstrategi, hvor man kobler sig sammen med en enkelt operatør i det enkelte land," siger Torben Rune, direktør i konsulentvirksomheden Netplan.
Samtidig peger han på, at Apple i sine aftaler med teleselskaberne får en del af de penge, kunderne betaler for at tale i telefon og surfe på nettet.
"Og det gør iPhone mindre attraktiv end andre produkter, hvor teleselskaberne kan tjene flere penge på dem, der bruger deres mobiltelefon meget," siger Torben Rune.
I USA sælges iPhone alt efter model for 1.900 eller 2.400 kroner, mens forbrugerne på mange europæiske markeder kan købe mobiltelefoner væsentligt billigere mod at binde sig til teleselskabet i en længere periode.
Ifølge avisen The International Herald Tribune er Apple i færd med at revidere strategien for at få gang i salget i Europa.
Ny tilgang til Europa
Carolina Milanesi, direktør i analyseselskabet siger til avisen, at hun forventer, at Apple vil begynde at moderere på aftalerne med teleselskaberne. I Italien skrev avisen La Repubblica, at Apple vil lade det italienske teleselskab sælge en ny version af iPhone uden at få del i trafikindtægterne.
Det manglende gennembrud for iPhone i Europa står i skærende kontrast til den succes, som Apple ellers har kunnet demonstrere i første kvartal.
I onsdags kunne Apple rapportere, at salget af Mac-computere steg med 54 procent, tre og en halv gange så meget som gennemsnittet af væksten i PC-industrien, skriver den britiske erhvervsavis The Financial Times.
"Hvis Apple kan levere den slags tal under denne rineligt dystre periode, så ser det godt ud for virksomheden," sagde en analytiker til avisen.