Trods et stort fokus på pris er der forbindelse mellem virksomhedens mål og de krav, it-afdelingen stiller til sine leverandører.
Heldigvis.
Hør bare her, hvad en ny international undersøgelse fra IDC har gravet frem:
Øverst på direktionens liste over prioriteringer finder vi
1: Produktivitet i salg.
2: Kundeservice.
3: Produkt/service-innovation.
4: It-performance.
5: Overvågning af virksomhedens performance.
De skal vinde slaget
De fem område er udset til at skulle vinde slaget for virksomhederne i en konkurrence præget af globalisering, opbremsning i investeringerne og for nogle markeder mangel på arbejdskraft.
Et stærkt fokus på kunderettede funktioner, uundværlig innovation, samt en spirende erkendelse af, at uden it går det ikke.
Hvad er så beskeden fra direktionen til it-afdelingen, som følge af de mål?
Igen i prioriteret rækkefølge:
1. Hurtigere projektleverancer.
2. Forbedret informationsadgang.
3. Mere innovative ideer fra it-afdelingen.
4. It gør generelt et godt job.
5: Bedre it-support.
Med andre ord: Hastighed, relevans, information og innovation.
Det lyder som en it-afdeling, der er tættere integreret med forretningen end...fortsættes
... tilfældet er for mange i dag, og det lyder som en mere forretningsorienteret it-afdeling.
Men hvordan afspejler kravene til it sig i it-afdelingens krav til leverandørerne?
Ikke helt entydig
Forbindelsen til de forretningsmæssige mål er ikke 100 procent entydig:
1. Konkurrencedygtige priser.
2: Understøttelse af industrielle standarder.
3: Forretnings- og industriforståelse.
4. En entydig businesscase i forbindelse med tilbud.
5: Stærke “løsningspartnere”.
Længere nede finder vi produkter baseret på SOA og prissætning baseret på forretningsresultater.
Gamle dyder
Særligt toppen af listen lugter mere af gamle dyder end af at være på udkig efter samarbejdspartnere, der kan hjælpe med at opfylde kravene om hastighed, relevans, infomation og innovation.
Det er relevant i økonomisk trangere tider at holde fokus på omkostninger og derfor stille krav til leverandørernes priser.
Men det ville måske være mere relevant at stille krav til leverandøren om at kunne bidrage med omkostningsbesparende løsninger.
Nede på tredjepladsen finder vi et decideret krav om forretnings- og industriforståelse og på fjerdepladsen krav til løsningens effekt.
Til gengæld afspejler det sig i kravene til leverandørerne, at de fire kriterier til forveksling ligner reklamerne for servicesorienteret arkitektur, SOA, der tager sigte på at skabe sammenhæng mellem forretning og it.
Man kan til en vis grad hævde, at kravene til it-afdelingen afspejles i kravene til leverandørerne.
Mon ikke det bliver lidt tydeligere, næste gang analysen gennemføres?
Jeg tror det.
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.