EBay opgiver integration af Skype

Mere end to år efter købet af Skype lægger amerikanske eBay planerne om at integrere Skype i eBays auktions-teknologier på hylden.

Computerworld News Service:To et halvt år efter opkøbet af Skype lader auktion-giganten eBay nu Skype være Skype.

"Der er mindre fokus på at finde måder eBay og Skype kan overlappe på, og mere fokus på at lade de to vokse separat," siger Jonathan Christensen fra Skype ved 'The Emerging Communications Conference' (eComm) i Californien.

Handlen i oktober 2005 bremsede udviklingen i det banebrydende software firma i et stykke tid.

Gik i stå

"På visse punkter gik vi i stå. Der er altid en integrationsperiode, hvor en masse 'skøre' ting bliver afprøvet. Nogle virker, og nogle virker ikke, hvorefter fokus lige så stille aftager. Sideløbende med dette har vi også fået rusket op i ledelsen. Niklas Zennström trådte tilbage sidste oktober, og Josh Silverman fra eBay er nu direktør for Skype," forklarer Christensen.

I dag beskriver Christensen forholdet imellem Skype og eBay som "meget godt."

Han tilføjer, at det projekt, som han leder, over de næste to til tre år vil være banebrydende.

Han afviser dog at komme med flere detaljer omkring projektet, men i en tale ved konferencen i Californien, opremsede han VoIP's historie, og sagde, at 'mobil-arenaen' var næste front.

Svært at se mulighederne

Opkøbet af Skype på 16 milliarder kroner fik mange til at løfte øjenbrynene, da det var svært at se, hvordan de to virksomheders tjenester kunne integreres.

Først i juni 2006 lancerede eBay en begrænset version af Skype-links på selskabets auktions-side.

Linket lod eBay handlende tænde for Skype, og de kunne således kommunikere gennem tekst og tale inden handlen.

I begyndelsen af oktober sidste år blev tjenesten tilgængelig for alle kategorier af produkter hos eBay.

Sidste år kritiserede eBay Skypes præstationer og meddelte, at afkastet og brugeraktiviteten var skuffende lav.

EBay tror dog stadig på Skype, og virksomheden er meget interesseret i potentielle tjenester som for eksempel 'SkypeFind' og SkypePrime.

"Skype har i øjeblikket 276 millioner faste brugere og er profitabelt, Men fornemmelsen af innovation, hårdt arbejde og 'opstarts-følelse' ligger stadigvæk i firmaet," siger Christensen.

Oversat af Jimmie Gustafsson




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere