Tilbage til artiklen: Kan du leve op til kravene til en god it-professionel?
- En god kommunikator, der kan tale med virksomhedens ledelse, med kollegaer, med samarbejdspartnere og med kunder – i både Danmark og i den store verden.
- En forandringsagent. Når virksomheden skal ændre sig eller skal skabe noget nyt, så er it-medarbejderen med fra begyndelsen.
- Specialist OG generalist. Uddannelsen vil være en kombination af specialisering samt mere generel viden om kommunikation, humaniora og forretningsforståelse.
- Højt uddannet. Mange funktioner til de lavt- eller
mellemuddannede er outsourcet eller automatiseret.
- Arbejder i projekter og skal derfor have samarbejdsevner. Samarbejdspartnerne skifter fra projekt til projekt.
- Uhyre loyal over for projektet – men ikke over for virksomheden.
- En større gruppe bliver selvstændige eller freelancere.
Måske bliver det det mest normale.
- Vælger virksomheder og projekter med et højere formål. Vil gerne gøre verden til et bedre sted. Ellers skal projektet i det mindste være spændende og fagligt udviklende.
- Har det sjovt på arbejdet. Føler at arbejdet gør nytte. Kan derfor også let komme til at arbejde for meget.
- Fleksibel. Faste skriveborde og faste mødetider er på vej væk.
- Får løn efter den merværdi, han giver virksomheden. Ikke efter antal timer.
Beskrivelsen bygger på interviews med nedenstående personer. De enkelte personer er ikke nødvendigvis enige i hele beskrivelsen af "fremtidens it-medarbejder:"
Mads Tofte, rektor for IT-Universitetet.
Eva Bjerrum, Innovationschef, Alexandra Instituttet, Center for New Ways of Working.
Anders Bjerre, seniorforsker, Instituttet for Fremtidsforskning.
Henrik Zangenberg, managing partner, Gartner Danmark.
Tilbage til artiklen: Kan du leve op til kravene til en god it-professionel?