Artikel top billede

Feed mig med flæskesteg - det er noget der rykker

Klumme: Vi gider ikke at læse tilbudsaviser, så nu skal detailhandelen finde på noget nyt. Må jeg foreslå RSS-feeds?

Værsågod: 30.000 sider med tilbud.

Så mange sider tilbudsaviser fik danskere i de større byer gennem brevsprækken sidste år.

Det er rigtig mange tilbud. Så det er ikke mærkeligt, at snart hver femte sætter et “reklamer nej tak” på døren.

Og resten af os læser endnu færre end tidligere, fortæller business.dk.

Næh, tilbudsaviser er ikke så effektive, som de har været.

Flere og flere kigger på nettet

Til gengæld er besøgstallene på minreklame.dk - som viser de samme tilbudsaviser på nettet - støt stigende, og har for tiden omkring 160.000 unikke besøgende om måneden.

Det er også mit indtryk, at tjenester som EDBpriser.dk, mobilpriser.dk og bogpriser.dk har hæderlige besøgstal.

Trenden er tydelig: Vi vil ikke have tilbudsaviser ind ad døren, og vi opsøger dem i stigende omfang selv på nettet. Hvordan kan det nu hænge sammen?

En af fordelene ved en tjeneste som minreklame.dk er, at man kan søge. Hvis man er ude efter en billig boremaskine, kan man meget hurtigt se alle tilbud på boremaskiner.

Det er meget smartere end tilbudsaviser.

Vi vil da selv bestemme

Vi vil gerne have gode tilbud, men vi vil selv bestemme hvornår, og vi vil have dem på en måde, så vi kan sammenligne priser. Tilbudsaviser er upraktiske.

Må jeg foreslå supermarkederne, at de begynder at eksperimentere med de nye medier. Lad os få nogle feeds.

Jeg vil gerne have feeds fra de supermarkeder, der ligger på min rute mellem hjem og arbejde – og gerne forskellige feeds, så jeg kan vælge de produktkategorier, jeg er inter­esseret i.

Jeg har for eksempel ikke brug for tilbud om bleer, babymos og andet babyhalløj, så det vil jeg gerne fravælge. Men jeg kan godt lide fisk.

Supermarkederne kan udsende de samme tilbud med feeds, som de trykker i den ugentlige tilbudsavis, men de kan også udsende særtilbud.

Hvis for eksempel et supermarked fredag eftermiddag nedsætter prisen på bananer, fordi de har for mange, kan de informere mig i deres feed, og så vil jeg vælge det supermarked til mit weekendindkøb, hvis der står bananer på min indkøbsseddel.

Og hvad med sms og email?

Det er langt fra alle, der er så nørdede som jeg og får stort set alle informationer gennem feeds, men hvis flere detailkæder hopper på feed-vognen, vil der komme tjenester, som indsamler og filtrerer tilbudene, ligesom der er tjenester, som indsamler nyhedsfeeds og blogfeeds.

Nogle af dem vil så tilbyde dagens bedste resultater som sms eller e-mail, alt efter hvad forbrugeren ønsker.

Pointen for forretningerne er, at de helt gratis og uden at løfte en finger få deres tilbud ud gennem mange flere kanaler, hvis de giver andre mulighed for at opbygge smarte tjenester omkring deres tilbud.

Det kræver blot at de tør lade tilbuddene slås på egen hånd.

Præcis som avisernes historier i dag skal bevise deres værd en ad gangen og i åben konkurrence med resten af verdens nyheder.

Andre vil måske lave tjenester, hvor de mange opskriftsamlinger på nettet kobles med feeds fra supermarkederne, så en opskrift på flæskesteg viser, hvor der er tilbud på flæskesteg i denne uge.

Og måske med en mashup fra Google Maps, så man kan se, hvor den nærmeste forretning er.

Gode tilbud er værdifuld information, og detailhandelen skal opfatte deres tilbud som information, vi efterspørger, ikke som noget, de skal presse ind gennem vores brevsprækker.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




IT-JOB

Danske Andelskassers Bank A/S

IT-konsulent

Netcompany A/S

Network Engineer

Netcompany A/S

IT Consultant

LB Forsikring

Salesforce udvikler
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere