Værsågod: 30.000 sider med tilbud.
Så mange sider tilbudsaviser fik danskere i de større byer gennem brevsprækken sidste år.
Det er rigtig mange tilbud. Så det er ikke mærkeligt, at snart hver femte sætter et “reklamer nej tak” på døren.
Og resten af os læser endnu færre end tidligere, fortæller business.dk.
Næh, tilbudsaviser er ikke så effektive, som de har været.
Flere og flere kigger på nettet
Til gengæld er besøgstallene på minreklame.dk - som viser de samme tilbudsaviser på nettet - støt stigende, og har for tiden omkring 160.000 unikke besøgende om måneden.
Det er også mit indtryk, at tjenester som EDBpriser.dk, mobilpriser.dk og bogpriser.dk har hæderlige besøgstal.
Trenden er tydelig: Vi vil ikke have tilbudsaviser ind ad døren, og vi opsøger dem i stigende omfang selv på nettet. Hvordan kan det nu hænge sammen?
En af fordelene ved en tjeneste som minreklame.dk er, at man kan søge. Hvis man er ude efter en billig boremaskine, kan man meget hurtigt se alle tilbud på boremaskiner.
Det er meget smartere end tilbudsaviser.
Vi vil da selv bestemme
Vi vil gerne have gode tilbud, men vi vil selv bestemme hvornår, og vi vil have dem på en måde, så vi kan sammenligne priser. Tilbudsaviser er upraktiske.
Må jeg foreslå supermarkederne, at de begynder at eksperimentere med de nye medier. Lad os få nogle feeds.
Jeg vil gerne have feeds fra de supermarkeder, der ligger på min rute mellem hjem og arbejde – og gerne forskellige feeds, så jeg kan vælge de produktkategorier, jeg er interesseret i.
Jeg har for eksempel ikke brug for tilbud om bleer, babymos og andet babyhalløj, så det vil jeg gerne fravælge. Men jeg kan godt lide fisk.
Supermarkederne kan udsende de samme tilbud med feeds, som de trykker i den ugentlige tilbudsavis, men de kan også udsende særtilbud.
Hvis for eksempel et supermarked fredag eftermiddag nedsætter prisen på bananer, fordi de har for mange, kan de informere mig i deres feed, og så vil jeg vælge det supermarked til mit weekendindkøb, hvis der står bananer på min indkøbsseddel.
Og hvad med sms og email?
Det er langt fra alle, der er så nørdede som jeg og får stort set alle informationer gennem feeds, men hvis flere detailkæder hopper på feed-vognen, vil der komme tjenester, som indsamler og filtrerer tilbudene, ligesom der er tjenester, som indsamler nyhedsfeeds og blogfeeds.
Nogle af dem vil så tilbyde dagens bedste resultater som sms eller e-mail, alt efter hvad forbrugeren ønsker.
Pointen for forretningerne er, at de helt gratis og uden at løfte en finger få deres tilbud ud gennem mange flere kanaler, hvis de giver andre mulighed for at opbygge smarte tjenester omkring deres tilbud.
Det kræver blot at de tør lade tilbuddene slås på egen hånd.
Præcis som avisernes historier i dag skal bevise deres værd en ad gangen og i åben konkurrence med resten af verdens nyheder.
Andre vil måske lave tjenester, hvor de mange opskriftsamlinger på nettet kobles med feeds fra supermarkederne, så en opskrift på flæskesteg viser, hvor der er tilbud på flæskesteg i denne uge.
Og måske med en mashup fra Google Maps, så man kan se, hvor den nærmeste forretning er.
Gode tilbud er værdifuld information, og detailhandelen skal opfatte deres tilbud som information, vi efterspørger, ikke som noget, de skal presse ind gennem vores brevsprækker.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.