Konsulenthuset NaviCom, der udvikler og implementerer Microsoft Dynamics NAV-løsninger, har fået ny direktør.
Skiftet på direktørposten sker som led i, at ejer og tidligere direktør Jan R. Christoffersen kan få mere tid til andre projekter.
Den nye direktør, Jesper Thøfner, kommer fra en tilsvarende stilling i medicinalvirksomheden Rosco, og har de sidste fire år siddet med i NaviComs bestyrelse.
"Det var et spørgsmål om timing. Jan (ejer og tidligere direktør Jan R. Christoffersen, red.) har mange andre projekter, og NaviCom trænger til at få fuldtidsopmærksomhed," siger Jesper Thøfner.
Ejer Jan R. Christoffersen vil dog stadig have sin gang i virksomheden, og det passer den nye direktør ganske fint.
"Vi har altid suppleret hinanden godt, fordi han er meget målrettet og systemorienteret, mens jeg er sådan lidt mere entrepreneur- og integrator-orienteret. Samtidig er jeg nok lidt blødere end Jan. Nogen gange skal der roses og trøstes, og andre gange skal bissen skrues på," siger Jesper Thøfner.
Ny strategi – ny direktør
I november sidste år afholdt NaviCom en strategicamp med deltagelse af kunder, medarbejdere og leverandører, hvor man kom frem til en række ideer til, hvordan virksomheden skal udvikle sig fremover.
Med nye visioner for virksomheden, mente Jan R. Christoffersen, at NaviCom også kunne få fordel af en ny direktør.
Jesper Thøfner er dog ikke helt ubekendt med den vision, da han var med på strategicampen som dommer, hvor han og to andre vurderede de forslag, der kom på bordet.
"Jan købte virksomheden på et tidspunkt, hvor det gik dårligt. Den udvikling fik han vendt, økonomien er god, og det basale er kommet op at stå. Min opgave bliver nu at få NaviCom ud over stepperne og gennemført den strategi, der blev fundet frem til sidste år," siger Jesper Thøfner.
Mere end it
Den nye strategi går blandt andet ud på, at få skabt en ny projektmodel, hvor NaviCom i samarbejde med kunderne skal fokusere på processen i højere grad frem for på slutproduktet.
"Vi skal udvikle nogle værktøjer, der gør, at kunden bliver bedre klædt på undervejs," siger Jesper Thøfner.
"Samtidig har vi vanskeligt ved at rekruttere folk. Vi har vel omkring 30 medarbejdere, men har arbejde til flere. Der findes simpelthen ikke Navision-folk i tilstrækkeligt omfang."
Derfor vil virksomheden med Jesper Thøfner i spidsen udvikle NaviCom til en arbejdsplads, der i princippet ingen medarbejdere har.
"Vi skal alle være ledere. Det vil sige, at alle tager medansvar for, hvad der foregår. Det er den type mennesker, vi gerne vil have ind, men det er også sådan, vi gerne vil udvikle os selv. Det vil give en helt anden energiudvikling i virksomheden," siger Jesper Thøfner.
Til sidst skal NaviCom i fremtiden blive bedre til at hjælpe kunden med ikke blot den it-mæssige side, når kunden skifter forretningssystem eller skal have nyt projektmodul.
"Der har kunderne jo en række overvejelser, der ikke kun går på it, men også omkring organisations- og ledelsesudvikling samt refokus på forretningen. Det er ikke områder, vi normalt gør noget ved, men vi skal til at se vores ydelser i en større sammenhæng. Det er mere end it," siger Jesper Thøfner.
Ingen decideret it-baggrund
NaviComs nye direktør Jesper Thøfner har en baggrund i økonomi og marketing og har således ikke en decideret erfaring inden for it, selvom han dog har arbejdet i både Kommunedata, NCR og Canon.
Men det er netop en fordel i forhold til NaviComs udfordringer i den kommende tid.
"Min opgave bliver at bringe virksomheden til det næste level, og det er en forretningsudviklingsopgave. Dels for at sikre brødet, men også for at sikre vækst. Det skal gøres ved at fremstå som nogen, der kan byde på noget helt specielt i forhold til andre af vores i øvrigt udmærkede konkurrenter," siger Jesper Thøfner og peger på, at det er der, de nye visioner kommer ind i billedet.