Computerworld News Service: Den måske kommende fusion mellem Microsoft og Yahoo får alarmklokkerne til at ringe hos privacy-interessegrupper.
De siger, at enhver form for fusion mellem de to virksomheder kun bør tillades efter en grundig undersøgelse af hvordan, det ville påvirke privacy på nettet.
De privatlivs-relaterede bekymringer, der luftes, efter at Microsoft fredag offentliggjorde sit bud på cirka 224 milliarder kroner for Yahoo, minder om de, der fremkom i forbindelse med Googles planlagte køb af online reklameannonce-virksomheden DoubleClick.
I begge tilfælde drejede bekymringerne sig om muligheden for, at enorme mængder forbrugeroplysninger ender i hænderne på kun en enkelt virksomhed.
Den foreslåede fusion mellem Microsoft og Yahoo "har vidtrækkende implikationer for forbruger-privatliv," udtaler Jeff Chester, administrerende direktør for Center for Digital Democracy (CDD), en nonprofit interessegruppe i Washington.
Chester tilføjer, at i kølvandet på Google-DoubleClick-købet, som blev offentliggjort sidste år i april, var det uundgåeligt, at Microsoft ville reagere.
"Vi forudsagde, at denne dag ville komme, men det er sket meget tidligere, end vi troede, det ville," udtaler han.
Enehersker
Microsoft-chefer sagde fredag, at købet af Yahoo ville hjælpe til at gøre softwareproducenten mere konkurrencedygtig overfor Google på markedet for onlinetjenester som søgning og annoncering.
Under et telefonmøde lørdag sagde Kevin Johnson, direktør for Microsofts afdeling for platforme og tjenester, at onlinetjenste-branchen på nuværende tidspunkt "har en enehersker" – nemlig Google.
"Branchen er bedre tjent med at have konkurrence," sagde Johnson.
Men Chester påstår, at ved at sætte Microsoft og Google op mod hinanden i et slag om online overherredømme, vil det foreslåede opkøb kun forværre
Digitale mastodonter
denne praksis med at tracke online aktiviteter og opførsel af internetbrugere for at servere dem skarpt målrettede annoncer.
"Dette handler om to konkurrerende digitale mastodonters mulighed for at samle og udnytte en ubegribelig mængde personlig information om hver og en af os og for at give den information til et opbud af store som små annoncører," udtaler Chester.
"I sidste ende vil der kun være tre steder, al den information vil ligge: Google, Microsoft og NSA" – en hentydning til National Security Agency (USA's nationale sikkerhedsråd).
Fire mod en
Både Google-DoubleClick-købet og Microsofts foreslåede opkøb af Yahoo drives frem af et ønske om at udvide online-annoncering, siger Marc Rotenberg, administrerende direktør i Electronic Privacy Information Center (EPIC) i Washington.
Det indebærer nødvendigvis bruger-profilering og adfærdsmålretning, som begge dele burde undersøges nærmere af Federal Trade Comission (FTC), siger Rotenberg.
EPIC og CDD var blandt de tre privacy-interessegruppe, der indgav en anmodning til FTC sidste forår om at standse opkøbet af DoubleClick, på nær hvis Google lavede væsentlige ændringer i sin persondata-politik.
Men kommissionen stemte fire mod en for at godkende købet i sidste måned, med den udtalelse at en del af dets beslutning var, at fusionen mellem Google og DoubleClick ikke ville skabe nogen unikke persondata-bekymringer.
Naturlig reaktion
Rotenberg udtaler, at med Microsofts bud på Yahoo, som nu er på bordet, "er det nødvendigt for FTC at ranke ryggen og gøre det, den undlod at gøre" i sin overvejelse af Google-DoubleClick-købet.
Men, tilføjer han, internetbrugere er simpelthen ikke med ved bordet, når FTC kigger på den slags sager.
"Vi ser bestemt et problem ved den gamle form for fusionsvurderinger, som blot kigger på påvirkningen af konkurrencen og ikke på privacy," udtaler Rotenberg.
"Der er brug for en proces, der sikrer, at persondata-interesser bliver vurderet."
Joseph Turow, med-dekan for overbygningsstudier ved University of
Privatlivsvenligt?
Pennsylvanias Annenberg School of Communication, udtaler, at Microsofts udspil er "en naturlig reaktion på myndighedernes svigt ved at undlade at forsøge at regulere konglomeraters rolle på nettet".
Det står ikke tydeligt, hvordan fusionen af Microsoft og Yahoo ville påvirke online privatliv, siger Turow.
"Men en af hoveddrivkrafterne bag denne fusion, præcis som det var i tilfældet med Google og DoubleClick, er ønsket om at blive i stand til at prøve at tracke, målrette og skræddersy materiale til folk på tværs af kloden."
En sådan tracking og skræddersyning af indhold og annoncering "er, i en forstand, diskrimination," tilføjer Turow.
"Den føderale regering, som burde være den fælles interesses beskytter, har tabt bolden."
Indviklet affære
Pam Dixon, administrerende direktør for World Privacy Forum, udtaler, at - på højt niveau - har Microsoft og Yahoo forskellige interne kulturer fra et privacy-standpunkt.
Hvor Microsoft har været mere end villig til at gå i dialog med privacy-interessegrupper tidligere i forsøget på at håndtere bekymringer, har Yahoo været mindre villig til at gøre noget sådant og er heller ikke så gennemsigtig med hensyn til sin praktisering af persondata-politik," fastslår Pam Dixon.
Der er kun ringe information til rådighed angående hvilke typer af forbrugertracking og adfærdsprofilering, som Yahoo beskæftiger sig med," udtaler hun.
Hvis købet går igennem, "bliver det temmelig indviklet at beskytte privatlivet online" for Microsoft, siger Dixon.'
"Spørgsmålet bliver, om Microsoft vil overtage Yahoos tilgang, eller om det vil sætte sit eget præg og gøre Yahoo mere privatlivs-venlig?"
Oversat af Thomas Bøndergaard