Computerworld News Service: Mens business intelligence (BI) stadig er et afgørende værktøj for virksomheder, er dagene med tocifret markedsvækst inden for business intelligence talte, mener analysehuset Gartner.
Der er nemlig sket en massiv konsolidering i branchen i løbet af det sidste år, hvor de førende selskaber på BI-markedet - Business Objects, Hyperion og Cognos - er blevet snuppet af store softwarefirmaer.
Hertil kommer, at den stigende modenhed af teknologien og forskellige prisfald har en effekt.
Faldende vækstrater
Gartner forventer, at de verdensomspændende vækstrater for 2007 vil være en smule lavere end forrige års vækst på 12,5 procent.
Samtidig er forventningen, at de verdensomspændende vækstrater vil falde til etcifrede niveauer i 2011.
Analytikere antyder, at brugere, hvis teknologi for nyligt er blevet opkøbt, vil udsætte strategiske investeringer i business intelligence, indtil en produkt-roadmap foreligger fra den ny ejer.
Kerneprodukter som Hyperion Essbase, der nu ejes af Oracle; Cognos 8, som IBM har aftalt at købe samt SAP's Business Objects XI bliver ved med at være i høj grad strategiske og understøttet af forskning og udviklingsmidler.
Kan miste intern support
Gartner peger samtidig på, at overlapning mellem produkter muligvis vil forårsage, at nogle sekundære produkter mister intern support.
"Konsolideringsaktiviteter hos SAP, Oracle, IBM og Microsoft skulle hjælpe til at accelerere den værdi, der er at trække ud af BI," siger Gartner-analytiker Dan Sommer i en meddelelse.
"Store producenter vil betyde øget brug, men nye BI-producenter vil dukke op og introducere ny innovativ teknologi og innovatie produkter for at differentiere sig og for at udfylde hullerne mellem 'kæmpeproducenternes' produktlinjer," mener han.
Men denne øgede innovation vil også betyde, at produktegenskaber som forespørgsels-, indberetnings- og analytiske processer ikke længere leverer nok af en konkurrencemæssig fordel for brugere, tilføjer Sommer.
Anbefaling: Udvid brugen
De fleste producenter inkluderer nu grundlæggende BI-egenskaber i deres produktsortiment, tilføjer han yderligere.
Gartner anbefaler virksomheder til bredt at udvide brugen af BI-værktøjer ved at gøre dem brugervenlige, samarbejdende og procesdrevne.
De tilbageværende uafhængige BI-producenter har opnået en fordel over deres opkøbte konkurrenter ved at få andre firmaer til at videresælge deres værktøjer, bemærker Gartner.
Succesfulde såkaldte "pure-play" BI-virksomheder, som udelukkende fokuserer på BI, vil fortsætte med at gå efter nye BI-områder som dashboards, prædiktiv modellering, erhvervssøgning og interaktive visualiseringsteknikker, siger Gartner.
Opkøbene og de planlagte køb af Hyperion, Business Objects og Cognos betyder, at to tredjedele af BI-markedet er blevet overtaget af de store softwarevirksomheder, skriver Gartner.
Derfor må de tilbageværende uafhængige BI-producenter som SAS Institute, MicroStrategy og Information Builders virkelig oppe deres markedsføring for at bevare synligheden, lyder det.
Nordamerika, Vesteuropa og Japan er de væsentligste regioner i forhold til BI-udgifter og vil stadig tælle for fem sjettedele af softwareomsætningen i 2011, bemærker Gartner.
Oversat af Thomas Bøndergaard