Computerworld News Service: Den britiske regering kritiserer mobilselskaberne Carphone Warehouse og TalkTalk for brud på datasikkerhedsloven.
The Information Commissioner’s Office (ICO) har undersøgt de to virksomheder, efter der har været klager over den måde, de har behandlet og lagret personlige oplysninger om deres kunder på.
Kontodetaljer på nettet
ICO har fundet fejl i sikkerhedsprocedurerne, der har ført til, at kunderne kan se andre kunders kontodetaljer online.
Derudover har ICO opdaget, at virksomhederne ikke har reageret på ønsker fra enkeltpersoner om at få at vide, hvilke oplysninger virksomhederne havde om dem.
Forkerte navne
Undersøgelsen har også afsløret, at Carphone Warehouse og TalkTalk har åbnet kundekonti i forkerte navne og videregivet ukorrekte oplysninger til kreditselskaber og inddrivelsesfirmaer.
Mick Gorril, assistentkommissær hos ICO fortæller, at Carphone Warehouse og TalkTalks brug af ukorrekte og upræcise personlige data har forårsaget skade og bekymring for kunderne.
”Vi har nu bedt virksomhederne om at tage de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at kundernes personlige oplysninger er tilstrækkeligt beskyttet,” siger han.
ICO har sendt Enforcement Notices til Carphone Warehouse og TalkTalk, der beordrer dem til at overholde principperne i den britiske Data Protection Act.
Carphone Warehouse meddeler, at ”vi er klar over, at et meget lille antal kunder var gjorde ICO opmærksom på deres bekymring for et stykke tid siden.
Sagerne var primært forårsaget af den store interesse i TalkTalks lancering af gratis bredbånd for mere end halvandet år siden.”
”Vi tager sagen meget alvorligt, og da vi blev gjort opmærksom på problemerne, handlede vi for at løse dem og for at sikre, at vi overholdt Data Protection Act. Vi undskylder for den ulejlighed, det har forårsaget, og vi vil fortsat arbejde med ICO og opfylde og overstige deres forventninger med hensyn til denne sag og på alle andre områder.”
Oversat af Mille Bindslev