Det sidste af verdens fire store pladeselskaber har besluttet at følge et stigende krav fra forbrugerne om at kunne købe digital musik uden at få begrænset deres muligheder for at afspille det.
Det sker, når Sony BMG 15. januar indleder salget af musik uden den digitale kopibeskyttelse, DRM.
Pladeselskabet, der blandt andet ejer rettighederne til musik med Santana, Alicia Keys og Jennifer Lopez, har dog valgt en radikalt anderledes strategi end resten af branchen.
Den DRM-frie musik skal nemlig købes i de fysiske butikker og kommer i form af et kreditkort-stort kort med et skrabefelt, der indeholder en pinkode, der giver adgang til musikken igennem Sony BMGs downloadportal musicpass.com.
Derfor er det endnu også kun udvalgte plader og kunstnere, der kommer til download uden digital kopibeskyttelse.
Stadig DRM i Danmark
Sony BMG's strategi betyder, at den ubeskyttede musik ikke kommer til salg i de digitale musikbutikker som iTunes Music Store, Amazon.com eller Wall-Mart.
Derfor er der heller ikke udsigter til, at danske forbrugere slipper for kopibeskyttet musik, fortæller Sony BMGs danske direktør for digitalt musik, Lasse Westi.
"I første omgang er det kun for amerikanere og canadiere, og vi har på nuværende tidspunkt ingen konkrete planer om at få det til Danmark," siger han.
Han vil dog ikke afvise, at danske kunder en dag vil kunne downloade musik med Sony BMG's kunstnere og frit flytte det rundt fra én afspiller til en anden.
"Jeg er sikker på, at vi vil tiltag i Danmark, hvis det bliver en succes med de her kort og de videre udvidelser af DRM-frit musik," siger han.
Han kan ikke sige, om det bliver gennem de kendte musikbutikker eller Musicpass-kort.
Forudsigelse holdt stik
Sony BMGs beslutning kommer godt ni måneder efter, at den første musikgigant droppede DRM.
Det skete 2. april 2007, da EMI offentliggjorde et samarbejde med Apple, selskabet bag verdens største musikbutik, iTunes Music Store, om at tilbyde musik uden digital kopibeskyttelse.
Kort forinden havde Apple-direktør Steve Jobs i et åbent brev til musikindustrien opfordret til et opgør med DRM.
Samarbejdet sendte chok-bølger gennem musikindustrien og i løbet af 2007 valgte først Universal og senest Warner Music Group at følge EMI's eksempel.
Derfor kommer det da heller ikke som nogen overraskelse, at Sony BMG som det sidste af de fire store pladeselskaber nu løsner grebet om de digitale downloads.
Efter Warner Music Groups udmelding, stod Sony BMG nemlig tilbage som det eneste af verdens store pladeselskaber, der endnu ikke havde offentliggjort en strategi for hvordan de så salget af digitalt musik i fremtiden.
Samtidig steg presset på Sony BMG for at droppe den digitale kopibeskyttelse.
3. januar forudsagde lektor Mark Lorenzen fra CBS' Institut for Industriøkonomi og Virksomhedsstrategi til Computerworld, at det kun var et spørgsmål om tid, før Sony BMG måtte give efter for presset og tilbyder sin musik uden DRM.
"I og med at tre af de fire store pladeselskaber er gået over til DRM-frit musik, kan jeg ikke forestille mig, at Sony BMG kan stå alene i ret lang tid," sagde han dengang.
CD-publikummet er målet
Den forudsigelse holdt stik, og Sony BMG er nu sprunget med på vognen.
I første omgang sender selskabet dog kun 37 titler uden DRM på markedet, og de skal altså findes på hylderne ved siden af cd'erne.
"Det her handler i første omgang om at få fat i cd-publikummet; dem der ikke har været inde og prøve at downloade før," siger Lasse Westi fra Sony BMG om strategien.
Det sker som en del af pladeselskabets søgen efter netop dén distributionsform, der kan vende de seneste års udvikling med et faldende musiksalg.
"Vi kigger på nye veje og gå og med et faldende CD-salg er det vigtigt at se på, hvordan vi ellers kan sælge. Jeg ser bare det her som en ud af mange muligheder, vi er i gang med at prøve af," siger Lasse Westi.