Virksomheder i oplevelsesbranchen oplever i disse år en total ommøblering af værdikæden. Det gælder både litteraturen, musikken, film, billeder, kunst, software, spiludvikling og meget, meget mere.
Slutbrugerens oplevede værdiforøgelse af værdikædens gennemløb bestemmer ifølge Strategylab i bund og grund produktets pris, hvorfor virksomhedens profit er direkte afhængig af den endelige behovstilfredsstillelse hos kunden.
Derfor handler det om at øge værditilførslen, men samtidig også om at minimere omkostningerne i hvert af kædens trin.
Og i oplevelsesbranchen er denne kæde i nogle tilfælde minimeret til to trin – vi nævner igen – to trin.
Sælges direkte
Danish Documentary er et godt eksempel på dette.
I erkendelsen af, at det er svært at komme igennem med sine film hos broadcastere, filmdistributører med videre, har dokumentaristerne selv valgt at sælge deres film direkte til forbrugerne – og det går oven i købet godt. Og uden nogle fordyrende mellemled.
Et andet godt eksempel er TrackTesting. Her hjælper musikglade danskere med at teste musik for kunstnere, pladeselskaber og radiostationer med at vælge den rigtige musik.
Som tracktester får man musikdownloads fra hitlisterne, adgang til nye hits før alle andre og mulighed for at høre musik, der slet ikke kommer ud.
TrackTesting har allerede 4.000 brugere!! Og hvem ved, om det næste ikke bliver, at musikken bliver sendt direkte ud til brugerne til køb bagefter?
Et tredje eksempel er Anna & Claras kunstnerklub. De er ellers mest kendt for at sælge dimser og billige husholdningsting over det ganske land, men nu har de startet et online-galleri for alle, der går rundt med en kunstmaler i maven.
Her har du ganske gratis muligheden for at udstille dine egne malerier og besøge andre kunstmaleres gallerier.
Brugerne stemmer hver måned om det bedste maleri, og en gang om året indkalder kustoden og en ekstern kunstekspert alle årets vinderbilleder til prisuddeling, hvor det bedste af de 24 malerier præmieres med 10.000 kr.
Derudover er der naturligvis mulighed for at købe billederne. En masse nye kunstnere har mulighed for at komme frem her, og det er i sig selv spændende.
Kom tæt på kunderne
Alle tre eksempler vidner om en stor forståelse for, hvad det er, der skaber loyalitet i en verden med et utal af oplevelser og muligheder.
Desuden vidner alle tre eksempler også om, at marketing i dag handler om at komme tæt på sine kunder og forstå hvad, der giver værdi for dem.
Netop fordi, mellemledene er reduceret, betyder det, at der faktisk er nogen, der kommer til at tjene penge på disse tjenester, og det er jo lige præcis det skønne ved denne ommøblering af værdikæderne.
God økonomi i oplevelsesbranchen kommer i fremtiden til at handle om den gode relation imellem producenten og kunden, om rettigheder og om nye måder at se verden på.
Så med ønske om en glædelig jul vil jeg slutte med en rigtig BliGlad hilsen om “Kærlighed til folket” og mere brugerdreven innovation på oplevelsesfronten i det nye år.
Trine Nielsen er markedsdirektør i Koda.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.