Webhotellet Surftown har nu betalt en bøde på 50.000 kroner for at glemme at oplyse pris inklusive moms på firmaets hjemmeside.
Firmaet blev i juli måned anmeldt til politiet af Forbrugerombudsmanden, fordi kunderne først på betalingssiden blev oplyst, at prisen var uden moms.
Og det fik efterfølgende forbrugerombudsmanden til at anmelde firmaet for at overtræde reglerne for prismarkedsføring.
Tilbage i juli fortalte direktør for Surftown, Frederik Schouboe, at firmaet var ked af at blive politianmeldt, men at Surftown gerne tog bøden på sin kappe, hvis det kunne højne kvaliteten i branchen.
Stadig glad for bøde
Og direktøren er stadig glad for bøden på 50.000 kroner, fortæller han Computerworld.
"Ja, på den måde, at det er rart at komme ud af denne her sag. Den er ikke rar at have hængende over hovedet," siger Frederik Schouboe.
Og direktøren mener faktisk, at sagen og bøden har ændret forholdene i branchen.
"Alle i branchen har jo rettet ind. Altså, alle der er værd at nævne," siger han.
Forbrugerombudsmandens politianmeldelse betyder dermed, at de ledende spillere som konkurrer i webhotelbranchen nu har mere lige forhold, mener Frederik Schouboe.
"Det betyder, at vi nu er blevet en branche, som lever op til de regler, som er sat. Og jeg synes, at det er rart for forbrugerne, at vi ikke er en branche af cowboys og indianere," siger Frederik Schouboe.
Sag fik rettet branche op
Desuden mener Frederik Schouboe, at det er rart, at det ikke er kun Surftown, der retter ind på grundlag af Forbrugerombudsmandens politianmeldelse.
Også selvom det kun er hans firma, der skal af med en bøde på 50.000 kroner, og dermed har fået ørene mere i maskinen end resten af branchen.
"Jeg ville da gerne have, at de andre også fik det at mærke, men vi tager det gerne på vores kappe, når vi er i denne her meget essentielle del af online-handel," siger Frederik Schouboe.
Ifølge Frederik Schouboe har sagen fået firmaet til at gennemgå hele hjemmesiden og forretningsbetingelserne sammen med en advokat og forbrugerombudsmanden.
"Så vi har fået revideret vores forretningsbetingelser. Det tror jeg ikke, de andre har gjort endnu," siger Frederik Schouboe.
Derfor vurderer direktøren ikke, at problematikken er helt overstået i branchen.
"Der er stadig nogle drastiske opsigelsesvarsler. Så jeg tror ikke, at hele møllen er ovre endnu," siger han.
Bøde kan give præventiv effekt
Hos Forbrugerstyrelsen fortæller jurist i forbrugerstyrelsen, Katrine de Neergaard, at styrelsen har flere verserende om andre firmaer, der ikke oplyser moms på hjemmesider. Ingen af disse sager er dog politianmeldt endnu.
Katrine de Neergaard håber, at bøden til Surftown betyder at der bliver strammet op med hensyn til at oplyse moms i denne og andre brancher.
"Vi håber jo altid, at der er en vis præventiv effekt af de bøder, der bliver udskrevet af politiet, siger hun.