Dansk Bredbånd får efter et halvt år med en midlertidig løsning ny administrerende direktør i skikkelse af Svend Thomsen.
Han kommer fra en stilling som finansdirektør i Telia, og når han tiltræder, er Dansk Bredbånds langvarige direktørjagt endegyldigt slut i denne omgang.
Selv forventer Svend Thomsen, at han vil få meget glæde af de erfaringer, han har fået i mobilbranchen.
Vokse eller tjene penge?
”Jeg har været med til at få Telia Mobil til at vokse fra 50- 60.000 kunder til de ca. 1,4 millioner, som selskabet har i dag. Også hos Dansk Bredbånd får jeg brug for at finde en balance mellem bundlinie og hvor meget, man skal vokse," siger Svend Thomsen til Computerworld.
Han understreger, at hans baggrund som finansdirektør ikke betyder, at han er ansat til at gøre regnskabets røde tal sort med et trylleslag.
”Dansk Bredbånds aktionærer har et langt sigte, men derfor har de selvfølgelig alligevel et ønske om, at firmaet kommer til at tjene penge, balanceret imod, at de også ønsker, at firmaet skal vokse.” siger Svend Thomsen og fortsætter:
”Jeg ville være ked af, at sige offentligt, hvornår vi kan præsentere sorte tal på bundlinjen. Det er en diskussion, som vi skal have med aktionærerne, men der er ikke nogen tvivl om, at det er hensigten´- også på kortere sigt,”
Nu kommer væksten
Indtjeningen har været plaget af en relativt beskeden kundetilvækst, men Svend Thomsen ser positivt på fremtiden.
”Væksten i det her marked er meget påvirket af, hvor hurtigt udrulningen af fiber går. Det er i høj grad styret af energiselskaberne, og det er begyndt at gå rigtig stærkt i forhold til tidligere,” siger Svend Thomsen.
Hvordan vil I sikre, at Dansk Bredbånd bliver valgt som serviceleverandør på de nyudrullede fibernet?
”Det er meget enkelt og meget klassisk. Det vil vi, fordi vi har det bedste produkt til prisen - vel at mærke i kundens øjne. Vi har det mest spændende og fremadrettede produkt overhovedet, og vi har en vækstmotor, som virker. Resten er egentlig et spørgsmål om tid.”
For at holde vækstmotoren i skak understreger Svend Thomsen nødvendigheden af, at holde et vågent øje på bundlinjen for at sørge for balance mellem de to mål.
Vil du holde et skarpere øje på bundlinjen, end der er blevet tidligere?
”Det vil jeg nok,” siger Svend Thomsen.
Den tidligere administrerende direktør, Niels Svenningsen, tog en stilling hos Hitachi allerede seks måneder efter, han havde forladt Topnordic til fordel for Dansk Bredbånd.
Svend Thomsen afløser advokat Andreas F. Nørfelt, der har fungeret som konstitueret administrerende direktør siden Niels Svenningsen forlod posten.
Svend Thomsen tiltræder stillingen 1. december.