Når man kan erhverver sig en mobiltelefon til én krone, er det fordi teleselskaberne har valgt at give et tilskud til produkterne for derved at lokke kunderne ind i abonnements-folden.
For at holde på abonnenterne har næsten alle mobiludbydere forsynet tilskudstelefonerne med en sim-lås, der gør det besværligt for brugeren, at skifte udbyder i den aftaleperiode, som er indgået med mobilselskabet.
Næsten samtlige mobil-teleselskaber i Danmark binder således kunderne med abonnementsaftaler i minimum seks måneder.
For Sonofons kunder skal det nu være slut, skriver Mobilsiden.dk.
Det betyder, at kunderne uden problemer kan bruge telefonen med et sim-kort fra et andet selskab.
Kunderne shopper selskab uanset sim-lås
Sonofons kommunikationskonsulent begrunder beslutningen med, at det skal være nemmere for kunderne og, at Sonofon kan spare penge på, at slippe for at sim-låse alle de telefoner som selskabet sælger.
"Der bruges penge i vores organisation på at låse telefonerne. Derefter bruger mange kunder penge på at låse dem op. Det er jo helt tosset og meningsløst. Kunderne flytter jo alligevel væk fra selskabet hvis de vil, sim-lås eller ej", siger Jette Westerdahl til mobilsiden.dk.
Selskabet Telmore har i knap tre år, solgt telefoner uden sim-lås.
"Vi har aldrig haft binding, fordi vi mener det skal være kundetilfredsheden der binder dig som kunde og ikke jura eller tekniske forhindringer", siger Telmore-direktør Allan Christiansen til Mobilsiden.dk.
I øjeblikket overvejer hverken TDC, Telia eller teleselskabet 3 at følge Sonofons eksempel.