Computerworld News Service: Fremkomsten af næste generation af internetteknologi og applikationer kaster et gyldent skær over betegnelsen Web 2.0, og indikerer at internettet har flere facetter, end nogensinde før.
Det australske analyseinstitut BuddeComm giver her sine vurderinger af web 2.0.
Internetfirmaer, så som Google, News Corp og Yahoo er blot nogle blandt mange, der drager fordel af de mange nye muligheder.
Denne genoplivning af internettet har også ført til en slags comeback for internet-økonomien, og i særdeleshed for e-handlen. Udbredelsen af bredbåndsopkoblinger er en anden forklaringsnøgle, lyder vurderingen fra det australske analyseinstitut BuddeComm.
BuddeComm vurderer, at fortjenesten hos indholds- og tjenesteudbyderne på internettet stiger hastigt på verdensplan.
Rejser, gambling, porno, musik og helbred er specielt populære. Sociale sites blomstrer også. Det forventes, at sociale netværk, i USA, vil omsætte for cirka 11 milliarder kroner i 2010.
Nye videoapplikationer har også set dagens lys, efter hastighederne er blevet forøget. Den øgede hastighed og forbedrede infrastruktur, vil resultere i mange nye applikationer.
Som det allerede ses nu, er vinderne video-baseret kommunikation, hvoraf halvdelen af indholdet er produceret af brugerne.
Kommercielle videoer vil kun være noteret for en fjerdedel af indholdet. Web-sites, der begyndte som sociale netværk, så som Facebook og MySpace, begiver sig også ind på video-indhold for at kunne konkurrere.
Web 2.0-teknologierne har ændret brugernes oplevelse til at være interaktiv og social. Online-betalingstjenester, som for eksempel PayPal, har gjort e-handel lettere. Succesen med sociale netværk og sites baseret på brugergenereret indhold, viser tydeligt, at brugernes æra er begyndt.
Fremover vil brugerne ikke bare være aktive deltagere, men også være i en position, hvor de vil udfordre, hvordan tingene bliver gjort og afsløre fejltagelser og uhensigtsmæssigheder.
lavere pris.
Oversat af Bo Madsen.