Den japanske virksomhed Omron viser sin ansigtsgenkendelses-teknologi, Okao Vision, frem på den japanske elektronikmesse CEATEC.
Teknologien er klar til at blive anvendt i diverse forbrugerelektronik og til virksomhedsbrug.
Hvor stort er dit smil?
Okao Vision kan blandt andet vurdere, om en person smiler og hvor stort smilet er.
Det gør det velegnet til eksempelvis kameraer, mener James Seddon, en talsmand fra Omron.
Okao Vision er blot det seneste eksempel på, at ansigtsgenkendelses-teknologi er ved at blive mainstream.
I august lancerede Sony den såkaldte Smile Shutter funktion i sit DSC-T200 kamera. Smile Shutter venter på at alle personer smiler, før det tager et billede.
Det er ikke Omrons teknologi som Sony anvender, men Omron forventer, at en anden kameraproducent vil anvende Okao Vision i kameraer.
Men det er ikke kun til forbrugerelektronik, at teknologien kan anvendes.
Identifikation af alder og køn
Okao Vision kan håndtere mange ansigter på samme tid, og kan eksempelvis bruges til at træne en virksomheds ansatte i at smile, mener James Seddon.
Okao Vision er en palette af teknologier, der ikke begrænser sig til smilgenkendelse.
Andre anvendelsesområder for Okao Vision er identifikation, hvor personer identificeres ud fra deres ansigtstræk; bestemmelse af køn og alder baseret på ansigtets karakteristika; bestemmelse af hvor folk kigger hen samt muligheden for at identificere og følge folk, der bevæger sig rundt i et område.
Fra forskning til kommercielt brug
I foråret præsenterede det tyske universitet Fraunhofer Institute et ansigtsgenkendelsessystem på den tyske it-messe Cebit, som det ses af nedenstående Youtube-film.
Teknologien bevæger sig hurtigt fra forskning til kommercielle produkter.