De små bands glemmes i de digitale musikbutikker

Klumme: Kære musikindustri, husk også vækstlaget i jeres musikstrategi. Det er både til glæde for en masse musikere og for mig som forbruger.

Inden for musikkens verden er alting i forandring, og vi bevæger os som forbrugere sjældnere og sjældnere ned i en musikbutik for at købe den sidste nye cd.

Nettet har om noget været med til at ændre vores adfærd i forhold til musikkøb. Selv er jeg nu også hoppet med på vognen og er blevet en flittig indkøber af musik på iTunes, TDC og andre udbydere. At vores indkøbsmønster har ændret sig har også mange virksomheder fået øjnene op for.

Senest har Nokia meldt sig på banen med musikforretningen OVI. Planen er at tage konkurrencen op med Apple og bevæge sig væk fra rollen som mobiltelefonproducent og også inkludere services og software som for eksempel at blive en musikforretning i produktporteføljen.

Detailvirksomheden WalMart, Dansk Supermarked og en alliance imellem MTV, Real Networks og Verizon Wire­less har også læst skriften på væggen og kæmper ligeledes om at blive markedsplads for online-musik.

Hilser udviklingen velkommen

Som både forbruger og musiker må man hilse denne udvikling velkommen. I og med at flere og flere seriøse virksomheder bevæger sig ind på musikmarkedet, øges sandsynligheden for, at man reelt også kan få betaling for varer, man leverer, og at man som musikbruger ikke skal “snyde” sig til sin musik.

På trods af denne meget glædelige udvikling er der dog et meget presserende spørgsmål, der melder sig, og det er: Hvem sikrer mangfoldighed inden for musikken i denne globaliserede verden?

Der er i dag cirka 23 millioner tracks i verden, og der kommer stadig flere til. Udfordringen er dog, at der samtidig også er en favorisering af det sikre repertoire og de kendte kunstnere på for eksempel iTunes og andre services.

Ligeledes er der ofte sammenfald med den musik, som de multinationale pladeselskaber udbyder, og disse services. De mindre bands og nationale musikere har det meget svært i denne verden.

Sponsoreret af fans

Dette påvirker naturligvis også mig som forbruger. Hvis man vil have noget musik, der ligger uden for det gængse repertoire, og særligt hvis man ikke har lyst til at ende på alle mulige dubiøse musiksider, hvor går man så hen?

Det er vigtigt, at alle disse nye musikbutikker også i fremtiden varetager mangfoldigheden inden for musikken, således at nye, unge og talentfulde musikere ikke bliver tvunget til at skulle forære deres musik væk gratis, som det eksempelvis er tilfældet på sitet Stellaband.com, hvor bands og musikere bliver sponseret af deres fans.

Det kan virke som en meget tillokkende mulighed for alle nye bands, som kæmper om opmærksomhed og en plads på stjernehimlen. Problemet er bare, at hvis man læser vilkårerne nærmere efter, så er det kun indspilningsrettighederne man får tilbage efter et år – 40 procent af ophavsretten til musikværkerne og teksterne overdrager man for altid, fordi man forpligter sig til at indgå en musikforlagskontrakt.

Så kære Nokia, WallMart og MTV og andre – husk også vækstlaget i jeres musikstrategi. Det er både til glæde for en masse musikere og for mig som forbruger.

Trine Nielsen er markedsdirektør i Koda.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere