Det skal ikke være for nørdet at benytte et kamera – og farven er også ligegyldig. Derimod skal et digitalt kamera være brugervenligt, udstyret med zoom og have mange megapixels.
Det er hovedkonklusionerne af en undersøgelse som analysehuset AC Nielsen har foretaget for elektronikfirmaet Panasonic.
Undersøgelsen viser blandt andet, at næsten 80 procent af danske kvinder har et digitalkamera, og de tager langt flere billeder end mændene.
"Nu har vi håndfaste tal på, at man ikke kan skabe såkaldt kvinde-venlige teknik-produkter ved at give et eksisterende produkt lyserød indpakning. Design og farver er ikke mere kvinde-relaterede faktorer, end det er for mændene," udtaler Andrea Gisle Joosen, nordisk chef for Panasonic, i en pressemeddelelse.
Hun hæfter sig især ved, at kvinderne ønsker sig bedre billeder frem for tekniske data om billederne.
Prisen holder kvinder tilbage
AC Nielsen-undersøgelsen viser en tendens til, at kvinder har svært ved at overskue markedet, når de skal have et digitalkamera.
Men knap 30 procent nævner prisen som den væsentligste faktor for, at de ikke har købt et kamera. 22 procent mener derimod, at det er svært at finde frem til det rigtige kamera. Her er det især kvinder mellem 15 til 29 år, der ikke kan overskue at finde det rette kamera, hvor 33 procent har vanskeligheder med at vælge mellem modellerne.
"Jeg kender udmærket problemet fra mig selv. I de medier, som jeg normalt læser, så findes der jo sjældent eller aldrig nogen test af forbruger-elektronik. Her drejer det sig kun om design. Men når jeg så står i butikken, så bliver jeg overinformeret om features og megapixels," lyder det fra Andrea Gisle Joosen.
Undersøgelsen er udført på baggrund af svar fra et panel på 1.000 kvinder, som er et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.