It-folk skal hjælpe andre til at tjene flere penge

Innovation er vejen til virkelig vækst. Men hvordan skal it-afdelingen agere i forhold til ledelsen? Læs interviewet med innovations-guruen James P. Andrew.

Boston Consulting Groups 2007-innovationsundersøgelse, fortaget blandt 2.468 topledere over hele verden, viser, at på trods af, at virksomhederne allokerer flere penge til innovation, er udbyttet af investeringerne ofte utilfredsstillende.

"Selvom innovation synes at være en ren ledelsesdisciplin, viser det sig, at it spiller en betydningsfuld rolle." siger James P. Andrew, der leder BCG's innovationsafdeling.

Ægte innovationspartnere, som Andrew kalder "superstars", har en masse hemmeligheder, som resten af it-sektionen bør have kendskab til.

Q: BCG-undersøgelsen viser, at mange ledere er frustrerede over udgifterne til innovation. Hvad er den primære årsag til det?

A: Det største problem med innovation i dag, har at gøre med penge. Med andre ord, hvordan får jeg et afkast på mine udgifter til innovation? I undersøgelsen er kun 46 procent med afkastet. En årsag til dette er, at der er mange uklare måder at tænke innovation på.

Problem: Begrebsforvirring
Problemerne opstår, når folk begynder at blande begreberne: 'at opfinde' (invent) og innovation (fornyelse) sammen. 'At opfinde' er nyt og intelligent; innovation er en proces, der anvender eksisterende viden til at opnå et forbedret afkast. Opfindelser uden afkast er bare en udgift.

Ideer er den sexede del af innovation - og der er næsten aldrig mangel på dem. De største problemer med innovation er, at det sjældent er manglen på ideer, der nævnes. Det er i stedet risikoforskrækket virksomhedskultur, al for lange udviklingsforløb og mangel på intern koordinering i virksomheden.

Mangel på ideer er kun et problem for 17 procent af de adspurgte. Når dagen gøres op, må al den kreativitet og iderigdom kunne ses på bundlinien. Det er derfor vi har kaldt vores bog "Payback" (2007, Harvard Business School Press).

Formålet med innovation er at tjene eller spare penge og it-lederne må aldrig slippe det af syne.

A: Du sagde, at innovation var en proces. Kan du beskrive, hvordan sådan et forløb typisk ser ud?

Q: Innovation er en tre-trins proces. 1. udvikle en ide. 2. Gør den kommerciel. 3. realiser/frigør værdien.

A: Hvordan er it vigtig for innovation?

Q: Information er brændstoffet for innovation, og it handler om at fremskaffe information og sikre sig, at det tilgår de folk, der har behov for oplysningerne. Det er ekstremt svært at være innovativ med dårlig, eller ingen, information, så it har afgørende betydning.

Q: I hvor høj grad er it i stand til at fremme innovation?

It kan også stå i vejen

A: Det afhænger af virksomheden. Nogle gør det godt, og it er en glimrende innovations-fremmer. I den slags virksomheder er it god til at håndtere og give informationer. I virksomheder, hvor it ikke er innovations-fremmende, bidrager it ikke og står i værste fald i vejen for innovative tiltag.

Q: Hvad skal it-afdelingen gøre for at være en del af innovationen og strategiovervejelserne?

A: For det første: Vær god til det grundlæggende. Det er svært at være en god medspiller, hvis du ikke udfører dine kerneopgaver. Og det er ikke nok, du udfører en strålende indsats - virksomheden skal også vide, at du udfører en strålende indsats. Mange ellers dygtige it-folk støder ind i store problemer, fordi deres indsats ikke er kendt i virksomheden.

For det andet: Se med en virksomheds øjne på it. Du skal kunne overbevise en fokus på bundlinien om, at it kan øge fortjenesten eller minimere omkostningerne.

Alle, der tænker 'indtægter og udgifter' er opsat på at tjene eller spare. Når jeg taler med it-chefer, siger de, at det er svært at fange chefens opmærksomhed.

Det skyldes oftest, ledelsen fornemmer, at it-afdelingen ikke udfører sine basis-arbejde godt nok, eller at de ikke er i stand til at forstå virksomhedens udfordringer, set fra ledelsens side. Du er nødt til at kunne oversætte it til et sprog, der tydeligt taler om indtjenings-muligheder.

Jeg forsøger at opmuntre it-chefer til altid at have to-tre omkostningsbesparende eller overskudsgenererende ideer parat, når jeg taler med den øverste chef. Det er en stor udfordring for it-folk, at skulle være i stand til at forstå det forretningsmæssige og oversætte teknisk viden til profitable aktiviteter.

Hvis ikke virksomheden opfatter it-delen som gode, eller fantastiske, til det arbejde, de er sat til at udføre, vil de aldrig blive spurgt om at lave mere. For ofte er det it-folks problem, at de ikke forstår, at deres job er at hjælpe andre til at tjene flere penge. Hvis du ikke har forstået det bliver du ikke en del af organisationen - ej heller spurgt til råds eller lyttet til.

It-ledere bliver betragtet som forretningsudviklere, og de har ingen problemer med at komme med til de rigtige møder.

Bliv en ægte forretningspartner

Q: Hvordan kan it blive en sand innovations-superstar?

A: Udover at være god til kerneopgaverne og være en ægte forretningspartner, er der tre ting it-chefer skal gøre:

1) Kende dagsordenen hos ledelsen og vide, hvilke målsætning virksomheden har.

2) Vide hvor informationskløfterne og de røde tal findes. I mange tilfælde kender it-folk allerede metoder til at få kommunikationen etableret. Det sker ofte at informationsbehovet let kan løses med den eksisterende teknologi eller med nogle simple tilføjelser.

3) Være proaktive, når det handler om at tilbyde sig med kompetencer, som virksomheden måske ikke vidste it-afdelingen besad. Som it-chef er du meget opmærksom på teknologi, udviklingen indenfor dette felt og hvilke muligheder, der allerede eksisterer.

Hvis du forstår virksomhedens forretningsmæssige mål, kan du bruge denne viden til at påpege, hvor kapaciteten kan bruges, eller hvor der er uudnyttet kapacitet, men det kræver at du har tilbundsgående kendskab til virksomheden. Jeg gentager:

Du skal altid have mindst tre ideer i ærmet, som du kan pitche til den rette leder og få dem til at forstå, at du tænker forretning fra samme synsvinkel som dem.

Q: Hvorfor er innovation så vigtigt i dag?

A: Der er tre måder, hvorpå du kan vokse som virksomhed. Du kan gøre det fordi markedet vokser qua fusioner og overtagelser, eller du kan have organisk vækst, som er der, den virkelige vækst er - og den eneste måde, du kan gøre det på er gennem innovation.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere