Hvor går grænsen for, hvilke driftsopgaver man som it-leverandør skal påtage sig? Skal man for eksempel gå ind i hospitalsdrift eller fængselsdrift?
For nylig fik jeg dette glimrende spørgsmål under en diskussion om nogle af de vigtigste tendenser for it- og telebranchen.
Og der er flere svar på det spørgsmål, hvilket diskussionen også viste.
Bestemmer ikke selv
Det første svar er, at det kommer man som it-leverandør næppe til at bestemme selv.
For selvom man i stigende grad også tager forretningsprocesserne med, når man overvejer outsourcing, ligger vel hverken pleje af syge eller bevogtning af kriminelle lige for, når vi tænker på, hvor it-leverandøren har sine kompetencer – trods alt.
Det naturlige område ligger på it-drift og på processer, der er direkte it-understøttede, som for eksempel løn, regnskab eller kundeservice.
Det andet svar er imidlertid, at det kommer an på kundens evne til at se på sin forretning, og hvad den består af.
Der er en markant tendens til, at outsourcingkunder ser langt mere strategisk på outsourcing end tidligere.
Mere fokus
Således er den vigtigste grund til at outsource, at man ønsker at kunne fokusere på egen kerneforretning – hvad den så end måtte være.
Hvis man umiddelbart ser på en forretning som et hospital eller et fængsel og vurderer, hvad der er kerneforretning, og hvad der er støtteprocesser, er “kerneforretningen” for et hospital at pleje og helbrede de indlagte og for fængslet at bevogte de indsatte.
Alt andet – bygninger, it, økonomistyring, køkkendrift og så videre – er støtteprocesser, der kunne varetages af en eller måske snarere flere outsourcingpartnere, som ganske udmærket kunne komme fra it-siden.
Jeg kan komme i tanker om flere gode grunde til, at outsourcingen vil være en god ide på hospitalerne.
Med “serviceopgaven” skilt fra “plejeopgaven” bliver der færre valg i kategorien “hvad vil du helst – male væggene eller købe en ny scanner, der kan redde den lille piges liv”.
I de diskussioner er serviceopgaven dømt til at tabe hver gang, men hvis ansvaret for væggene ligger hos en ekstern outsourcingpartner, der skal leve op til en SLA for driften af bygninger, it-systemer eller køkken, er det ikke længere på forhånd en tabt sag.
SLA’en indebærer også, at driftsopgaven i højere grad end i dag vil blive målt, da det jo ellers ikke er muligt at kontrollere, om kontrakten bliver overholdt.
Samtidig kan den faglige ledelse af hospitalet koncentrere sig om plejeopgaven uden at skulle bruge unødig tid på driftsopgaver, den ikke nødvendigvis er klædt på til at løse.
Så det endelige svar på, om it-branchen skal kaste sig over drift af hospitaler og fængsler må være, at det kan sagtens være, at det bliver fremtidige opgaver, men at det kommer an på, i hvor høj grad ledelsen på hospitalet eller i fængslet er i stand til at adskille kerneopgaven fra serviceopgaven.
Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.