Det går alt for langsom. Sådan lyder det fra Patientforeningen Danmark, der mener, at der sker for lidt i EPJ-udviklingen herhjemme.
Der skal mere tempo på, lyder det.
"Det virker ikke som om, der er for meget fart på," siger formand Torben Gudmundsson fra Patientforeningen Danmark.
Han forklarer, at han har fornemmelsen af at politikerne træder vande på området.
"Og de har sådan set parkeret det meget godt i EPJ-organisationen under Sundhedsstyrelsen," siger han.
Han bakkes op af overlæge Iben Holten fra Kræftens Bekæmpelse.
"Det er fuldstædigt rigtigt, at det går meget langsomt," siger hun.
Hun undrer sig over holdningen til området, da teknologien for længst har vist sit værd i sundhedssektoren.
Ældresagen bakker op
Ældresagen peger på, at sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) selv har sat sig i i spidsen for epj-udviklingen.
"Ministeren har taget ansvaret, han er drivkraften nu, men det går for langsomt," siger sundhedspolitisk konsulent Søren Gustavsen fra Ældresagen.
Der er ærgerlig, for udviklingen af epj kan være med til at afhjælpe de massive problemer, der er med overbelægning på visse afdelinger.
Derfor ser Ældresagen gerne, at man allerede nu begyndte gradvis at implementere en eller anden form for fælles system.
"Så kan der bygges videre på det efterhånden, der bør ihvert fald snart ske noget," siger han.
Samtidig undrer Ældresagen, ligesom Kræften Bekæmpelse og Patientforeningen Danmark, sig over den lukkethed, de oplever hos epj-organisationen med Otto Larsen i spidsen.
"EPJ-organisationen hører vi ikke meget fra. Kommunikationen bør være meget bedre, der skal ikke bare være en lukket kreds af eksperter, der kommer med et resultat og en regning. Det dur ikke, og den metode lægger op til en ny Amanda-skandale" siger Søren Gustavsen.
Fremskidt for patienter
Formanden for Patientforeningen Danmark ser gerne, at der kommer mere fart i i EPJ-organisationen, og man var mere kommunikativ fra organisationens side.
"EPJ er et kardinalpunkt i patientplejen, fordi vi har set mange fejl. Hospitalspersonale griber ind i bunker af papirer og kommer med nogle fejlmedicineringer af den anden verden," siger han.
Han forklarer, at meget kan gå galt, når papirer cirkulerer fra afdeling til afdeling.
Patienter skal høres
Foreningen mener samtidig, at det er afgørende, at patienternes ønsker bliver hørt med hensyn til personfølsomme oplysninger og samtykke til udveksling af data.
Derudover opfordrer foreningen til, at journalerne også kommer til at indholde lægens dialog med patienter og pårørende.
Det giver teknologien nemlig mulighed for i dag, understreger formanden.
"Tidligere var det kun lægens ord, der kom med, og det eneste, der fremgik af journalen. I forhold til patientforsikringssager vil det være oplagt at også pårørende og patienternes kommentarer er med," siger han.
I begyndelsen var patientforeningen helt hæktet af epj-processen og måtte selv kontakte epj-organisationen for et møde.
Nu håber formanden, at politikerne i fremtiden vil lytte til patienternes ønsker.