Artikel top billede

Blodigt: Gale mormoner, vrede indianere og lang vej hjem

Den nye miniserie American Primeval fortæller en flot, brutal og meget velspillet historie om dengang Vesten var rigtig vild.

Det siges om middelalderen, at livet var kort, hårdt og brutalt, og det samme gælder for Nordamerika i midten af 1800-tallet.

Her satte nybyggere liv og lemmer på spil under barske forhold for at nå over kontinentet, mens røvere, militser og fjendtlige indfødte gjorde deres bedste for at plyndre dem for alt, hvad de ejede og havde. Ofte også livet selv.

Sådan er det i hvert fald, hvis man skal tro den nye og meget flotte miniserie American Primeval på Netflix.

Her følger man over seks afsnit Sara (Betty Gilpin) og hendes søn Devin (Preston Mota) fra de stiger af toget på endestationen et gudsforladt sted i Utah og derfra søger at kæmpe sig mod vest for at mødes med drengens far.

Desværre bliver deres guide hurtigt aflivet af en gal franskmand, som naturligvis klynges hurtigt og effektivt op.

I stedet slutter de sig til en karavane, der skal nogenlunde samme vej som dem selv. Her møder de blandt andet den unge mormon Jacob (Dane DeHaan) og hans – vistnok lettere tvangsgifte – kone Abish (Saura Lightfoot-Leon).

Men også dén plan skydes bogstaveligt talt hurtigt ned, og flokken splittes for alle retninger.

Undervejs introduceres man også for den benhårde frontiersman Isaac Reed (Taylor Kitsch), en flok militante mormoner på cover up-mission, venligtsindede og meget lidt venligtsindede indianere, dusørjægere, indavlede banditter og alt andet til faget hørende.

Undertegnede har indtil videre set de tre første af i alt seks afsnit af American Primeval, og det er både brutalt, fængende og underholdende. Samtidig er serien flot, velspillet og stemningsfuldt produceret.

Skal man dryppe en smule malurt i bægeret, så er det at der undertiden næsten er for meget smæk på. Det forekommer i hvert fald utroligt, at i dag er indbyggere tilbage i USA, når deres forfædre havde travlt med at slagte hinanden.

Stemningsmæssigt er vi på alle måder langt tættere på den nådesløse Oscarvinder The Revenant (med Leonardo DiCaprio som uheldig pelsjæger) end på klassiske spaghettiwesterns som for eksempel The Good, the Bad and the Ugly.

Hvilket ikke er så sært. Dels er tiden jo en anden, og serien lægger sig i slipstrømmen af en række moderne westernfilm- og serier (som for eksempel Yellowstone-forløberen 1883), hvor der males med flere farver end de klassiske westerns sort/hvide-skildringer af godt vs. ondt.

Dels har Mark L. Smith skrevet manus til både The Revenant og American Primeval – og det har han gjort godt.

Kort sagt: American Primeval er et solidt bud på aftenunderholdning i den kommende tid, når altså først eventuelle børn er lagt forsvarligt i seng.

Og så er den som miniserie jo også mere overkommelig at gå i gang med end så meget andet.

Se traileren her.




White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering