Igen i år viser optagelsestallene over mænd og kvinder, der har søgt uddannelser, som kvalificerer dem til et job inden for it-branchen, en stor overvægt af mænd. Således er kun cirka ni procent af de optagne på datalogi piger.
Selv om der er tale om en positiv udvikling sammenlignet med sidste år, er der stadig lang vej igen, før vi når målet om en mere ligelig fordeling mellem kønnene, som derved kan sikre et bedre rekrutteringsgrundlag for branchen.
Målrettet information
For mig er det en mærkesag at få flere kvinder til at se it-branchen som en interessant arbejdsplads, og derfor gør jeg mig løbende overvejelser om, hvordan man kan styrke interessen for erhvervet hos kvinderne.
Gennem de sidste fem år har jeg været involveret i en lang række initiativer, der skal forbedre kvindernes forhold til branchen.
Her er det min erfaring, at målrettet information er et vigtigt redskab til at fange de unge kvinders opmærksomhed.
Unge mennesker søger uddannelse og siden arbejde inden for områder, som de føler, at de har indsigt i. En anden vigtig faktor er rollemodeller, da unge mennesker i høj grad også vælger uddannelse ud fra den identitet, de mener at få gennem det fremtidige job.
Da it-verdenen af nogle opfattes som ukvindelig, bør det være et mål at gøre op med sådanne fordomme og starte et netværk med pigerne, så den personlige kontakt erstatter myterne.
It-virksomhederne må også tage ansvar
Det handler dog langtfra kun om at gøre pigerne interesseret i branchen.
Det er i lige så høj grad et spørgsmål om at gøre branchen interesseret i pigerne og få branchen til at forstå, at det kræver en reel og kontinuerlig indsats at sikre en mere ligelig fordeling af kønnene i it-virksomhederne.
Derfor skal de enkelte virksomheder i branchen være bedre til at påtage sig et ansvar.
Ved min deltagelse i sidste møde af IT-Branchens ITB-udvalg (Unge i IT-branchen) informerede jeg udvalget om IBM’s meget positive erfaringer med EXITE Camp-programmet.
Kort fortalt er det en uges camp, der finder sted i uge 45, hvor unge piger får indsigt i arbejdet med it og samtidig bliver introduceret til kvindelige rollemodeller fra branchen. Programmet retter sig mod folkeskoleelever fra 8. til 10. klasse.
Det kan tilføjes, at Alexandra Instituttet i Århus har gode erfaringer med programmer, der udelukkende retter sig mod piger Læs mere her.
Efterårsferie som praktikuge
IT-Branchens udvalg fandt tankerne om EXITE camp interessante og besluttede at sætte fokus på at få flere it-virksomheder til at indføre praktikordning, der dog retter sig mod såvel drenge som piger.
Trin to bliver at forsøge at få Folketinget til at vedtage, at praktik skal ligge en fast uge hvert år på samme måde som for eksempel efterårsferien, da det vil gøre det lettere for virksomhederne at tilbyde et praktikforløb.
Personligt mener jeg, at hvis de enkelte virksomheder også fremover skal have adgang til at rekruttere de bedst kvalificerede kandidater, er det vigtigt, at de selv gør en indsats for at komme tættere på de unge mennesker og introducere dem for dagligdagen og medarbejderne i en it-virksomhed.
I den sammenhæng er praktik et godt tilbud for begge parter!
Du kan finde mere information om EXITE-camp’en her.
Annette Stausholm Nielsen er technical executive i IBM Nordic og initiativtager til Teknologi og Piger-projektet.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.