Den amerikanske computerproducent Dell, der offentliggjorde sine økonomiske nøgletal i går, solgte, i følge analytiker Mikako Kitagawa, Gartner Inc., 887.000 bærbare til private købere i andet kvartal 2007. I samme kvartal i 2006 solgte Dell 1,1 million bærbare til denne kundegruppe.
"Det er svært at fatte disse salgstal", siger Mikako Kitagawa.
Det fremgår af Dells nøgletal, at den samlede nettoindtjening fra salget af mobile enheder nåede 3,9 mia. dollars svarende til en stigning på 5,7 procent i forhold til samme kvartal sidste år. Nettoindtjeningen fra salget fra bærbare forblev uændret.
Dells offentliggjorte nøgletal opdeler ikke salget af bærbare til henholdsvis private og virksomheder.
HP sælger tre gange så meget
"Andre computerproducenter er åbenbart bedre til at samle, og sælge, bærbare. Hewlett-Packard solgte 2,4 millioner bærbare til private købere i andet kvartal", siger analytikeren Mikako Kitagawa, næsten tre gange så mange som Dell.
"Dell blev nærmest udraderet i det kvartal", tilføjer han.
I samme kvartal solgte Apple 1,1 mio. af deres MacBook og MacBook Pro en stigning på 42 procent i forhold til samme periode sidste år.
Dell orienterede ikke sine investorer om nøgletallene i går via møder eller konferencer; disse tiltag er udsat, mens producenten forsøger at løse regnskabsføringsproblemer, som for tiden efterforskes af myndighederne i USA.
Virksomheden påpeger dog, at det vigende salg skyldes problemer i forsyningen fra underleverandører og i fremstillingen generelt.
[Leveringsproblemer får skylden[/b]
I en kommentar til de skuffende tal meddeller Dell, at "I andet kvartal har virksomheden haft flere leveringsforsinkelser end normalt. Primært på grund af større forsinkelser end forventet, efterspørgsel på de nye Inspirion og XPS color notebooks, hvor der har været forsyningsproblemer med visse farvekombinationer samt vanskeligheder med at fremskaffe visse typer fladskærme".
Dells problemer med underleverancerne kommer ikke bag på Gartners analytiker, Leslie Fiering.
"Dell havde førertrøjen, når det handlede om at vride det meste ud af forsyningskæden. virksomheden, der fik 'direct sales' til at fungere, er ganske enkelt blevet overhalet. Dell var førende, men HP er hoppet forbi dem på consumer-markedet og Lenovo har taget et par store skridt fremad salget til virksomheder".
"Alle prøver at køre med en meget lille margin på forsyningssiden", siger Leslie Fiering.
"Når problemerne så hober sig op, er det ikke altid, at underleverandørerne, der har været presset hårdt af aftageren, er villige til at gøre en ekstra indsats."
”Når du presser underleverandøren til dagligt, er det ikke sikkert de er specielt hjælpsomme, når du har problemer. Vi lever i en verden, hvor underleverancer har afgørende betydning fordi selv de mindste omkostninger tæller, når marginen i markedet er så lille" vurderer Leslie Fiering.
Rasende kunder
Dells problemer med efterspørgslen har været velkendt denne sommer. Utilfredse kunder, der har bestilt Inspirion og XPS notebooks, har luftet deres utilfredshed med ugelange ventetider på Direct2Dell.com, hvor virksomheden forsøger at holde kunderne opdateret.
Dells seneste orientering på websitet har medført 640 kommentarer, siden den blev lagt ud på siden i fredags. De fleste kommentarer har været negative. Mange kunder har aflyst deres ordre og besluttet at handle andetsteds.
"Nu er det nok, Dell. I begynder at miste kunder nu", skrev en kunde, 'Bryant J.'. "Jeg har bestilt mange Inspiron-modeller til privat brug, og det er nu mere end 60 dage siden jeg bestilte dem. Jeg er it-chef og har handlet for store summer hos jer, men dette var dråben. I har mistet mig som kunde," hedder det i nogle af kommenarene.
Oversat af Bo Madsen