ComputerViews: Der var engang, hvor man kunne grine højt af spam.
Det var i Monthy Pythons gakkede spam-sketch, hvor kromutter Terry Jones med høj falset-stemme præsenterer sin menu for Eric Idle og Graham Chapman, der som den eneste ikke ville have spam på bordet.
"Spam spam spam spam spam baked beans and spam spam and spam," lød det fra kromutter, der flere gange afbrydes af en gruppe store vikinger, der med fyndig stemme istemmer et kvad om spam.
Siden har der ikke været meget at grine af.
Det er forbudt[
Og nu har danske virksomheder en gang for alle fået fastslået, at det er forbudt at spamme herhjemme - endda også i mindre målestok - og at dansk lov også gælder på nettet.
Den tvivlsomme ære for at føre sagen til tops blev tildelt Viborg-firmaet Midt-Data, der stædigt har fastholdt, at der ikke var tale om spam, da selskabet i 2004 udsendt en e-mail til 5.000 modtagere - heriblandt en række tidligere kunder - uden at få tilladelse først.
Midt-Data følte sig uberettiget forfulgt. Sagen har været for Forbrugerombudsmanden, i Sø- og Handelsretten og til sidste helt i Højesteret, der i sidste uge stadfæstede Sø- og Handelsrettens afgørelse og tildelte Midt-Data en svidende kindhest på 25.000 kroner. Plus et par formanende ord.
Højesteret afviste blankt Midt-Datas påstand om, at der ikke var tale om spam, men om en invitation til en messe.
Det vilde internet
Afgørelsen kunne de fleste vel godt forstå.
For i dag - hvor der for alvor er ved at komme juridisk styr på det vilde internet - kan det næsten virke komisk at diskutere, om udsendelsen af reklame-mail til en række fremmede personer, er kritisabelt eller ej, om det er spam eller ej.
Vi er nemlig kommet langt videre end i 2004, hvor der stadig var behov for at få etableret nogle grænser på privacy-siden.
I dag er vi meget længere. Vi diskuterer løbende overvågning, privacy, grænserne for global nethandel (som med eksempelvis AllofMP3), private data, logningsbekendtgørelsen, Googles databaser, beskyttelse af privatlivets fred og mange andre ting på det stadigt vildtvoksende internet.
Mange af emnerne har endnu ikke fundet deres leje. Men det har debatten om spam.
Det er noget, som de fleste ikke gider. Det er noget, som afsenderne skal lade være med.
Punktum.
Alligevel er Midt-Data dommen god at have som et juridisk pejlemærke for dansk erhvervsliv: Internettet og dets teknologiske muligheder er ikke det vilde Vesten; Markedsføringsloven gælder også på nettet og på din mail - også selv om man ikke behøver at trykke breve, pakke i kuverter og sutte klistermærker.
Her står sagen nu.
Og den dræber naturligvis ikke al spam i din indboks. For visse lande har faktisk gjort det lovligt at masseudsende reklamemails, sålænge afsenderen gør det muligt for modtageren at meddele, at han ikke ønsker at modtage flere mails.
Bøden til Midt-Data er ikke stor. Men det behøver den heller ikke at være. For signalværdien er stor.
Og på den måde tjener det Midt-Data til ære at have ført sagen helt til tops i det danske retssystem, selv om sagen i dag virker noget anakronistisk.
Nu har Højesteret talt i så klart et sprog, at både midtjyske hardware-forhandlere, syngende vikinger, kromutter og alle andre bør tænke sig om en ekstra gang, inden de istemmer et frejdigt heltekvad om spam.
ComputerViews er en særlig analyseform, som Computerworld anvender. Læs mere om ideen bag ComputerViews her.